Tak tých 72V my učarovalo , síce s 8fun motorom musím opatrne lebo má prevodovku redukovanú pre lepší točivý moment , myslím že by nemal problém zlomit úchyt na vidlici , čaká ma spravit torque arm potom už limitom bude len samotná prevodovka no ak sa pokazí tak neva..aj tak je to dobrý motor.
No ale k veci budúci rok (2015) by som chcel postaviť baterku teda lebo tie čo mám doma starú bionxu a činsku lifepo4 ako tak stačia v sérii no ale každý dá zapravdu že 8 kg kocka na zadnom nosiči neni to pravé orechové v 72V systéme , batéria patrí do stredu takže týmto štýlom by som sa chcel uberať váha batérie mi nevadí… predstava je 72V 10-15ah jedným z faktorov je ekonomická návratnosť
takže do úvahy pripadajú riešienia lipo , „lion“ a lifepo4 .. olovo samozrejme nie ..
Lipo
Výhoda tohoto je že pokúpim packy s hobby kingu pozapájam ich a frčím cena je dobra , životnosť by mala byť tiež okej.
No ale predsa aj toto riešienie má nevýhody batérie musia byť chránené bmskom a treba chrániť každý pack , i nabíjanie nebude tak ľahké 72V nabíjačka sa dá najsť na internete no ale tú pravú orechovú najsť bude fuška rozhodne nechcem nabíjať každý pack zvlásť dosť na nervy mi leze keď teraz vláčim dve nabíjačky 3 a viac neprichádza do úvahy.BMS by som chcel mať aj počas jazdy pre prípad „keby niečo“(skrat) BOB síce používa BMS iba pri nabíjaní a prúd má obmedzený riadiacou jednotkou, bmsko chcem tam dať preto že ak by bola nejaká bunka v packu slabá ,tak by pack odstavilo nech nepríde k horšiemu a tiež ak by vznikol niekde skrat. Inak lipo sú ľahké priestorovo úsporné aj cena / životnosť sú okej.
Varianty z hobykingu ktoré prichádzajú k úvahu
Spec.
Kapacita: 5000mAh
Napätie: 10S1P / 10 Cell / 37V
Vybíjanie: 25C Constant / 35C Burst
Váha: 1161g (including wire, plug & case)
Rozmery: 163x46x74mm
BMS konektor: JST-XH
Vybíjací konektor: 5.5mm Bullet
na 72V 15Ah by som ich potreboval 6 kusov
cena + aj spoštovným 400 eur
Bmsko 2x to čo odporučil bob
http://www.ebay.com/itm/36V-37V-42V-10S-30A-Lithium-ion-Li-ion-Li-Po-LiPo-Polymer-Battery-BMS-PCB-System-/321108441776
Cena 60 euro
Nabíjačka pre lion lipo 72V ?? no videl som na aliexpresee všeliaké modely bud drahé alebo nevhodné (olovo)
ale dajme tomu že za 50 euro by sa našla..
Ešte otázočka v prípade že by jeden článok v packu zlyhal dá sa niekde dokúpiť ?
——————————-
cca 510 euro celý pack
Je to asi najrozumnejšia varianta z hobbykingu a tiež otestovaná Bob si zatiaľ pochvaluje
„Lion pack“
tu by došlo na skladanie článkov bud 18650 alebo 26650 dosť dôležitá je precízna robota pretože veľké riziko poškodenia článkov.
Výhoda je to že ak zvolím kvalitné lionové články tak životnosť bude dobrá , batéria sa dá do určitej miery vskladať na mieru , umiestnenie na stred nebude problém , problém bude rozumne to zabaliť.
Otázna je cena toho všetkého odvíja sa od toho aké články použijem
Napríklad z tme.eu (v tomto prípade nechcem nakupovat z číny..) sú ceny nasledovné
Napríklad 60 kusov 26650 keepower by stálo 648 eur a to nerátam čas spojovací materiál a bmsko s nabíjačkou.
Čo som pozeral tak ceny sa tam pohybujú okolo 5-7 eur za 3.7V 2500-3100 mAh články čiže 15ah 72V by výchádzalo 700 euro a ešte neni nič spravené.. len články na stole
takže túto variantu zavrhujem moc roboty, nemám zváračku na to , je to drahé a výsledek o trochu lepší ako pre baterky z hobbykingu. Bud kúpit niekde v číne (vysoký risk fake) alebo to nebrať..
Potom ostáva otestovať batérie od ostatných predajcov, v tom prípade vzhľadom na značku a cenu sa pack oplatí skladat , no treba kvalitu preveriť. Ešte tento rok by som si chcel dokúpiť náradie na testovanie 18650 lion batérií.(Nabíjačku,tester kapacity a pod)
„Lifepo4 pack“
Najlacnejšia varianta mi príde z eskutr.cz kde 23 článkov 15ah 3.2V by ma vyšlo 512 euro to nieje najhoršie ak vezmem do úvahy životnosť
No ale tu už bude problém s rozmermy , do stredového trojuholníka to asi nenapakujem .. nemeral som neviem.. a navyše znovu treba bms a nabíjačku
http://eskutr.cz/cs/wina/270-wina-lifepo4-32v-8ah-hlinikove-pouzdro.html
A123 z tme.eu stoja 7 euro 3.2V 2500mAh kapacita … vyšli by ma 1127 euro čiže sa to neoplatí.
Headway z tme.eu by stály 437 euro a sú 10Ah cena je celkom ok ak by chcel niekto vyskladať pack 36V10ah by ho to vyšlo 230 eur a kvalitné batérie by boli doma netreba riešiť žiadny dovoz číny .. a pod..
—Inak este do uvahy mozno vziat i LOWCOST EKONONICKU VARIANTU NIMH , napr:
http://www.ebay.com/itm/20x-Sub-C-SubC-With-Tab-6000mAh-1-2V-Ni-MH-Rechargeable-Battery-White-High-Power-/180739425156?pt=AU_Electronics_Batteries_Chargers&hash=item2a14e8c384
2x6Ah paralelne by mohlo byt relativne pouzitelne. Aj vaha by bola v norme. (Zatial skusam z nich postavit 36V/6Ah pack, vaha pod 2kg, rozmer 15x15x5cm . Neviem ako su prudovo tvrde, este som ich neskusal, mozno to bude FAIL tak synovi do auta na ovladanie).
Aj tak budes musiet limitovat prud do 15..20A , aby sa motor nestal bezzubym dedkom na dochodku a mohol to dat do ruky aj babenke alebo decku.
—Este mam na pokusy nejake tie LION 4Ah 26650, 36V , jeden clanok 0V, ale tiez ich neviem naspajkovat ci nabodovat vyvody. Ale tie su porovnatelne vahou ako LIPOLKY, minuly rok stali okolo 1,5dolara za kus , ale potom nejak nenormalne zdrazeli , neviem preco. Neskusal som ich.
S tým prúdom máš pravdu riadiaca jednotka má 1000W 72V ale zdá sa mi to príliš živé tipujem prúd viac ako 15 A ..uvidím až po sérioznom meraní. Osobne si myslím to isté čo ty , vylámem zuby motoru tak tu pribude další článok 🙂 —
Máš lionky 4 Ah za 1,5 usd za kus ? waw to je cena
K tym lionkam to boli myslim tieto, alebo podobne:
http://www.ebay.com/itm/4x-18650-3800mAh-3-7v-li-ion-Blue-Rechargeable-Battery-for-LED-Flashlight/121498502507?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D27538%26meid%3D6f12fca47cd8463b8a7dcd866192b901%26pid%3D100005%26prg%3D11353%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D111529167441&rt=nc
Trochu podrazeli a skoro rok neboli na trhu.
Len tam by bolo treba viac baterii paralelene , tipujem aj 3 paralelne aby to dalo prud 15A.
To by bolo idealne v kombinacii maleho motora do 500W ako dopomoc. Naozaj „36V“ (10ks) bateria nevazila ani pol kila.
Bmsko už nepoužívám, pro kontrolu a případné dobalancování používám http://www.rcm.cz/produkt/GRAUPNER-balancer-pro-2-6-cl.-i39171
Taky není potřeba hlídat jednotlivé články ale celou serií.
To co mám se velmi dobře balancuje samo.
Já jen sleduji na displeji že tomu tak je, v případě nesrovnalosti stačí zapnout balancování.
Jednou za půl roku projedu všechny články zvlašť ať mám jistotu.
Na nabíjení velmi dobře slouží nabíječka http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1-Komponenty-na-e-bike/7-2-Nabijecky-akumulatoru/5/170-Rychlonabijecka-pro-Li-ion-aku-36V-5A
Nabijím na 41,8V a vybijím v zátěži na 35V, bez zátěže je to 36,5-37V.
Nic ti nebrání postavit podobné trojpaky (15Ah) a spojit je paralelně, dostaneš 74V nominál a 84V plných.
Vcera som narychlo skusal tie NiMh 36V/6Ah pack (cenovo to vyslo cca 32eur) v dazdi som presiel asi kilometer. Tie baterky dost makke aspon podla wattmetra , ale bycikel s 350W jednotkou isiel a napetie nekleslo pod 31V. Su stavane na dlhodobejsi odber radovo do 4..5A. Keby sa dali 3ks „paralelne“ a poskladali na 72V/18Ah odber do cca 15A, co by bol radove 900W..kilowat , cena by vysla okolo 195eur (posielane po 20ks äko colne a danovo podprahove zasielky). Vaha je cca 1kg, takze 72V/18Ah by vazilo asi 6kg.
Dik za info 6Ah je málo aj olovo by padalo , otázka je kolko skutočnosti berie riadiaca jednotka 350W vychádza na 10A nuž ak je nastavená na viac tak bude pri rozbeho a do kopcu viac.. Ak by si na tomto packu prešiel 10km rovinu, tak 3 takéto packy by dali 30 km …
z wikipedie: http://cs.wikipedia.org/wiki/Nikl-metal_hydridov%C3%BD_akumul%C3%A1tor
Jmenovité napětí je 1,2 V. Napětí (naprázdno) plně nabitého článku je 1,4 V; napětí vybitého článku je 1,0 V. Nevýhodou tohoto akumulátoru je dosti velká úroveň samovybíjení – asi 15-30 % za měsíc při pokojové teplotě. Při nižších teplotách se samovybíjení podstatně sníží. Uvedená úroveň samovybíjení se týká klasických NiMH akumulátorů s vysokou kapacitou (2500 – 2700 mAh u AA a 1000 – 1200 mAh u AAA). V praxi je dnes hojně využíváno akumulátorů s nižší kapacitou (kolem 2000 mAh AA a 800 mAh u AAA), ale s daleko nižším samovybíjením a mnohem delší životností (reálně až 1000 nabíjecích cyklů). Takovéto akumulátory se nazývají „ekologické“ a často bývají přednabity z výroby (označení „Ready to use“). Obecně tedy platí, že čím nižší celková kapacita, tím delší životnost. Tyto akumulátory se používají do stále používaných přístrojů, jako jsou vysílačky, dětské chůvičky a přenosné telefony. Nízkokapacitní NiMH akumulátory (1000 – 1400 mAh u AA a 500 – 600 mAh u AAA) totiž můžeme nabíjet při jakémkoliv stavu nabití, bez větších poškození.
Životnosť je dobra ale majú pamätový efekt ten sa dá však odstrániť hlbokým vybitím.. Pôvodne som zavrhol nimh batérie , no ako to vyzerá je to dobrá náhrada za olovo …lepšie než vláčiť kilá a olovo degraduje tiež .. musím si detailne prečitať ako sa s pamätovým vysporiadať + plus aké je optimálne vybijanie nabíjanie aby batéria sa nepoškodila a dosiahla dlhu životnosť
Ps skúšal zvárať/ letovať tie články do kopy ?
Výkon, ktorý sa udáva na riadiacej jednotke je väčšinou nominálny. Osobne mám RJ 48V/450W, kde je prúd obmedzený na 20-22A, čiže maximálny býva dvojnásobok nominalneho.
To zvaranie clankov Lion je rizikove , skusal som v minulosti nudzove pribodovavanie z dc zdroja s kopou kondenzatorov, ale robilo to gulicky a vypalovalo diery.
Bodovacka na take ucely musi byt veeeelikansky trafak min 500W (s magnetickou medzerou na obmedzenie prudu, pripadne nejaky trik z kondenzatormi v serii na primari) sekundar do 30V naprazdno aby to nerobilo obluky, ktory da velky prud radove 40..50A do skratu bez prudovych spic. A to nemam.
————————————————————————————————————————
Tieto Nimh su naozaj cenova nahrada prislapovych olovennych baterii. Preto by ich bolo treba viacej paralelne.
Nevyhoda je citlivost Nimh na mraz , vtedy nedavaju dobry prud. Ale vraj zase sa daju prebit na opacnu polaritu a daju sa pouzivat aj tak…
Zatial to nemam ako poriadne otestovat, lebo je velka zima a moja 20“ e-skladacka nejazdi dobre na 36V, treba 48V. Pripadne by som Ti ten pack mohol zapozicat na otestovanie. Da sa to nabijat 43,8V Lifepo4 nabijackou s konektorom 5,5mm do oteplenia baterii. LFP nabijacka nevypla ked clanky dosiahli vlaznu teplotu tak som to pre istotu vypol. DC konektor je 4pinovy z i4wifi.
Nazdar, pridám pár postrehov a skúseností, snáď sa to tu zíde: jazdím od konca jari 2014 na modré LiPo Turnigy (5s 20C 5Ah a 4s 20C 5Ah packy – spolu 14s 10Ah) a v praxi sa ukázalo, že nie je problém fungovať bez BMS a nabíjať jednoduchou nabíjačkou – spínaným napájacím zdrojom 60V/400W s možnosťou mierne doladiť výstupné napätie (v mojom prípade 58.8V pre 14s2p pack) a s nastaviteľným prúdovým obmedzením (nastavené na 6A – nabitie za cca 1,5h ale v praxi rýchlejšie lebo málokedy vybíjam hlboko a nenabíjam na doraz). Nabíjačka je vhodná aj na cestu, tu exceluje nabíjacím časom, netreba čakať hodiny… Ak sú články dobré, majú pekný súbeh a stačí 2x do mesiaca skontrolovať a prípadne mierne dobalancovať (ja konkrétne mám 2 články ktoré majú mierne vyššie samovybíjanie, takže ich cez balančný konektor po jednom dobijem na úroveň ostatných a je to. Nie je to zložité ani veľmi časovo náročné, stačí mať pár „udelátok“ a rozumieť základom elektriny a LiPo. Batériu nikdy nevybíjam „na doraz“ a v praxi to vyzerá tak že často v záverečnej etape návratu ešte mám rezervu tak fičím čo to dá… Čo sa záťaže týka, mám Magic pie II s externou jednotkou a dávam tomu brutálne na frak… Kopce, lesné cesty, všetko čo je na mojom starom MTB bajku zjazdné (aspoň podľa mňa :-)… nemám ani odpruženie… Trvalý výkon okolo 1500W, špičky až 1800W, mám tam wattmeter a podľa neho si plánujem spotrebu aby som sa zmestil do tých cca 9Ah (vybíjanie na doraz nemajú LiPo rady). Dá sa v pohode orientovať aj podľa voltmetra, mám to odskúšané, sprvu som články priebežne monitoroval ale keď som zistil že netreba prestal som. Články sú tvrdé ako kameň, pri tých výkonoch čo som písal je pokles napätia v záťaži niekde medzi 1-2V 🙂
Za sezónu som nabehal aspoň 2500km (a zodral 2 plášte :-), a viac boli kopce a terén než rovinky… Pokoril som najvyššie hory tu v okolí (Turčianska kotlina – a jasné, šlapem poctivo, ale nie som veru žiaden olympionik :-). Hojne využívam regen brzdu – články s nabíjacím prúdom pri regene cez 10A nemajú žiaden problém a pri jazde na kopec a späť za vhodných podmienok dokážem zregenerovať až do polovice toho čo som minul cestou hore. Zatiaľ som nespozoroval žiadnu markantnú degradáciu batérie. Packy mám pekne natesno oplechované hliníkom aby sa mi to vošlo do rámu. Váha článkov cca 3,7kg, aj s krabicou asi 4,5kg. Cena článkov cca 200€, asi 100-ku som dal za zdroj na nabíjanie a rôzne „udelátka“ k prevádzke potrebné.
Ešte na záver, musím povedať že som si to neskutočne užil a neľutujem ani jedno € a hodinu roboty čo som do toho dal… nepochopí kto nezažije 🙂
Ešte k tým 72V… tiež nad tým rozmýšľam, z tých Turnigy 5s 5Ah 20C to vyjde hravo a nie draho, kapacita aj tvar si vyskladám ako potrebujem… možno by neboli zlé aj hardpacky 4s 5Ah 20C, odpadlo by krytovanie a tým by sa znížila hmotnosť – celkom si viem predstaviť ako to lepiacou páskou pekne pozliepam do tvaru aký mi vyhovuje 🙂 takže minimum roboty a peňazí – z hliníkovým krytom som sa dosť potrápil… Potom všetko vybalancovať, hodiť všetky packy do série a pripojiť na rýchlovar. kanvicu, dopolovice vybiť a môže sa skladať… potom už len nabíjať spínaným zdrojom, prvých pár cyklov a potom sporadicky asi mesiac monitorovať… ak všetko klape nie je čo riešiť… 🙂
Ahoj Lubo. Taky nedám dopustit na Magic Pie 2 🙂 Mám ho na sjezdovém kole se zdvihy 200/200mm a užili jsme si na něm s kamarádem (taky kolo s Magicem) spoustu zábavy. Asi nejlepší investice v životě 🙂 Zde na foru mají snad všichni středové motory a hub motory nikdo neuznává. Mám druhé kolo s motorem Cyclone 1680W a 44V 16Ah Lipol, ale příjemnější jízda je pro mne s Magicem. Má sice v mém případě 2x spotřebu ale vyblnout se dá s Magicem líp. Jakou máš řídící jednotku? Mám momentálně 6kW Kelly a 72V 15Ah LiFePo4. Uvažuju o Cromotoru.
Lipolky nabíjím pokaždé s balancováním, asi je to teda zbytečné. Jakou používáš přesně nabíječku? LiFePo taky nabíjím rychlonabíječkou, ale Lipolky jsem si netroufl.
Jen to tvoje tvrzení, že narekuperuješ z kopce dolů polovinu toho co spotřebuješ nahoru, se mi zdá silně přehnané. Podle našich zkušeností dostat v terénu zpět tak 10-15% je úspěch. Na silnici snad trochu víc ale 50% nikdy. V podstatě pro mne rekuperace při jízdě ve skutečném terénu nemá význam (snad kromě možnosti brždění motorem a úspory brzdových destiček). Stává se ti často, že motor přehřeješ a musíš počkat, až vychladne?
Nazdar, mne na lepší bike túto sezónu nevyšiel rozpočet, takže odpružený zjazďák celkom závidím 🙂 Mám to nahodené na 18r starom horáku, ale ani to mi nezabránilo sa riadne vyblázniť. Jednotku mám zatiaľ originál Magic, vďaka vyššiemu napätiu môjho 14-článku to dáva čosi viac než je štandard pri 48V batériách. Zatiaľ váham medzi úpravou tejto jednotky a kúpou výkonnejšej. Pri týchto číslach sa to normálne prehriať asi nedá, teda mne sa to aspoň nepodarilo ani pri dlhšej jazde hore kopcom pri 1500W. Hub motory vedia byť aj celkom dosť účinné, len treba pochopiť súvislosti medzi rýchlosťou, výkonom, energiou dodanou svalmi a účinnosťou. Dá sa to pekne simulovať na http://www.ebikes.ca/tools/simulator.html
Čo sa LiPo týka, práve dnes som kontroloval články, a až na tie dva čo som už spomínal že sa samy trochu vybíjajú mi aj po vyše pol roku! po najazdení hodne vyše 2000km! pekne držia balanc a rozdiel je len v nejakých stotinách voltu. Takže ani teraz balancovať netreba, možno na jar pred sezónou si dám tú robotu ale nutné to nebude… Nezvyknem nabíjať na 4,2V/článok, to znižuje životnosť, keď nepotrebujem ozaj max. kapacitu nabíjam tak na 4,1-4,15V/článok. Nabíjam zdrojom z ebay, predáva ich „tywong888“, má tam na výber celú škálu napätí a výkonov, na každý pack sa niečo nájde. Tie zdroje sa dokonca dajú zapojiť paralelne viaceré, takže ak 600W nestačí, nie je problém pridať ďalší. Nie je moc veľký a ťažký ani do batohu na prípadné nabíjanie cestou.
Množstvo rekuperovanej energie veľmi závisí na teréne a príšlape, pokiaľ je to asfalt s optimálnym sklonom a cestou nahor poctivo driapem ja aj motor, a nadol si zapnem regen. brzdu a trochu šlapem aby som nevychladol, tak sa k tým 50% viem dostať. Pri zlom povrchu alebo malom sklone to je samozrejme oveľa menej. Keď si teraz pozerám svoje záznamy z výletov, mám tam poznačené aj množstvo regen. Ah, a pokiaľ sú to trasy s kopcami vidím tam tak 20-30% rekuperovanej energie za celú jazdu. Ono je to aj o štýle jazdy, z kopca sa môžem pustiť 50-kou, alebo pekne so zapnutým regenom 25-kou a popri tom ešte aj trochu krútiť… Pravdou je, že odkedy mám funkčný regen, tak veľakrát rýchlejšie jazdím do kopca než z kopca 🙂
Nad Kelly jednotkou som uvažoval, akurát že ja mám jednu hall sondu vadnú (asi dám vymeniť teraz cez zimu) a tak by mi to zatiaľ nefungovalo. Pri tých vyšších výkonoch mám obavu či by sa tie hally neupiekli, a Kelly bez nich nejazdí… v tom je výhoda tej originál Magic riadiacej jednotky… ide aj bez nich… a dosť som si na ňu zvykol, tak zvažujem či ju trochu nevylepším silnejšími fetmi a lepším chladením… myslím že aj napätie by sa malo dať zvýšiť, aj keď to už bude trochu zložitejšie. Výmena všetkých kondíkov a úprava napájacej časti riadiacej elektroniky… Inak máš na motore nejaké úpravy? Lebo celkom pochybujem že by tie smiešne kábliky čo idú cez osku do motora vydržali taký prúd… Ja som zvažoval že ich vymením až bude príležitosť… A ešte som mal problém s plášťami, to koleso s motorom je ťažké, máš niečo odskúšané čo vydrží a neprerazí sa v teréne? Meniť duše uprostred lesa nie je to pravé…
Škoda že je nás zatiaľ tak málo, nemám tu s kým jazdiť, bezmotoráci nemajú šancu, nestíhajú 🙂 Snáď budúci rok niekoho ukecám aby zainvestoval…
🙂 Jo, ve dvou to baví člověka o dost víc! Kolega má teď pokažený motor, tak se mi samému jezdit ani moc nechce.
Můžeš poslat odkaz přímo na nějakou nabíječku na ebay, kde jsi ji kupoval?
S tím kolem, kde mám LiFePo baterky 72V, jezdíme někdy taky delší trasy a nabíjíme cestou. Je to nabíječka 10A, takže nabíjí celkem rychle, ale stála dost – skoro 200Euro. Ta rekuperace – máš pravdu, že záleží na stylu jízdy z kopce a terénu. My se snažíme jet z kopce co nejrychleji 🙂 Ta orig. Magic jednotka funguje i bez halových sond, což je výhoda. Kamoš si měnil už 2x halovou sondu na Magicu sám. Sonda myslím stojí ani ne 100Kč (cca 3Eura). Máme úpravu motoru podle ES fóra.
http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=30&t=48518&p=921647&hilit=zappy#p921647
Já tam mám ale ještě furt ty původní drátky a kupodivu se zatím neroztekly. Cycle analyst ukazuje max. proud kolem 80A, někdy i 100A. Spíš se občas přehřeje motor. Kamoš vyměnil ty dráty za silnější podle ES. Máme provrtané kryty a uvnitř lopatky pro lepší chlazení.
Plášť a ráfek máme nově na zadním kole tento:
http://www.jednokolky.eu/rafek-kris-holm-24-quot-muni_z207/
http://www.jednokolky.eu/plast-duro-wildelife-tire-24×3-0_z260/
Kolo začíná vypadat už jako motorka 🙂
Široký plášť pěkně žehlí malé nerovnosti… Zatím ho máme cca měsíc.
Je fakt, že lepit (měnit) duši na zadním kole v terénu je dost nepříjemné…
V každém případě už skoro nejde o sport ale o velkou zábavu 🙂 I když i s motorem se zapotíme v terénu i z kopce, což nemotoristi (hlavně silničáři) nechápou.
Jazdenie ana ebiku sa nedá pochopiť, to sa dá len zažiť 🙂
Zdroj na nabíjanie mám tento:
http://www.ebay.com/itm/400W-0-60V-0-6-7A-Switching-Power-Supply-Current-Control-Charger-LED-CCTV-U30-/381089417063?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item58bab30767
Nie je to vyslovene nabíjačka, proste iba modul spínaného napájacieho zdroja v Al krabici. Tento predavač má celý sortiment rôznych napätí a výkonov. Výhoda je, že ak by som časom chcel nabíjať rýchlejšie, môžem si dokúpiť taký istý a budem mať dvojnásobný výkon. Alebo si kúpiť drahší 600W na cesty a doma nabíjať 600+400W.
Ten ráf a plášť čo máš vyzerá celkom dobre 🙂
Čo sa samotného bajku do terénu týka, už som s kamarátom aj uvažoval že by sa rám doma zvaril na tento spôsob: http://www.qulbix.com/
Zadné motokoleso s menším priemerom a širšou gumou by bolo veľkým plus do terénu…
Z toho čo som vyčítal, pri prehriatí motora najskôr odídu hallove sondy, takže bez nich je to asi spoľahlivejšie… Poslednou dobou sa začínajú objavovať FOC riadiace jednotky, myslím si že to by bolo to pravé orechové… A máš v motore aj nejaké teplotné čidlo? To by som si tam určite dal ak by som ho otváral… Ten návod na úpravu motora som videl už dávnejšie, možno do toho tiež pôjdem… Magic pie je to najľahšie, najlacnejšie a najvýkonnejšie čo sa dá bežne zohnať, najmä ak beriem do úvahy aj tú úpravu… Výkonnejšie motory sú už podstatne ťažšie a drahšie… Inak, koľko Ti to vytiahne na rovinke s tými 72V? Mne to ide plne nabité cca 45km/h, ku koncu baterky tak okolo 40km/h…
Dík za odkaz. Jak se zapojí ten zdroj? Je tam jen svorkovnice s kontakty 1 až 9. Na 8 a 9 jde 220V, 7 je zem. 1 až 6 je výstup stejnosměrného napětí. Jak se zapojí ten výstup? Proč jsou tam tři kontakty pro +V a tři pro -V? Vlevo jsou dva modré trimry pro nastavení napětí a proudu. Jde nastavit napětí, při kterém se zdroj vypne – přestane nabíjet Lipolky?
Nic dalšího není potřeba? Na co jsou ty svazky vodičů, co jsou na obrázku úplně dole.
Omlouvám se za laické dotazy…
Používám nyní
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__42760__Turnigy_MEGA_400Wx2_Battery_Charger_Discharger_800W_EU_Warehouse_.html?strSearch=turnigy mega 400W
+ k tomu zdroj 18V 30A. Přes tohle http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31314__Hobbyking_Parallel_charging_Board_for_6_packs_2_6S_HXT4mm_.html
nabíjím jednotlivé packy. Je to pakárna než to zapojím a odpojím….
Ta naše zadní pneu má 24 palců, což je v terénu ok.
Ten doma dělaný rám by byl super, pokud by se to zvládlo udělat dobře. Kamarád o tom taky furt mluví, já na to nemám zařízení ani schopnosti.
Magic je fakt za tu cenu asi bez konkurence, jak píšeš.
My jsme ho přehřáli min. 100x a furt jede. Já jsem měnit halovou sondu zatím nikdy nemusel. Já v motoru čidlo nemám, kamarád si tam čidlo dal a má ho napojené na digi teploměr na řídítkách.
Co máš na mysli těmi FOC jednotkami?
Kolo s Magicem se 72V mi jede cca 55 až 60 po rovině. Mám (jako jezdec) jen 65kg. Kolo s Cyclonem mi jede o něco víc, ale musí se řadit, takže akcelerace není tak plynulá a rychlá.
Psal jsi, že máš 60V baterku. Těmi 60V myslíš nominál nebo max. volty?
Já mám 72V nominál, tzn. že nabitá baterka má cca 85V.
K tomu zdroju: silová časť je jasná, klasická trojlinka so zástrčkou na konci. Na výstup ide dvojlinka, tie trojice +++ a — sú spojené, je to univerz. príprava ak by na ten jeden zdroj malo byť pripojených viac vecí aby si nemusel rvať niekoľko káblov do jednej svorky. Tie kábliky na obrázku dolu k tomu nepatria. Trimre nastavujú jeden napätie v rozsahu +-10% (napríklad ja mám zdroj 60V, ale baterka má max 58,8 – tak som si to tam nastavil aby mi to vyhovovalo) a druhý nastavuje limit pre prúd (dá sa nastaviť od nejakého malého prúdu až po max. prúd pre ktorý je zdroj dimenzovaný – ja mám maximum 6,7A, nastavil som 6A nech to má malú rezervu). Bežný spínaný zdroj pri odbere väčšom než je jeho maximálny buď vypne, alebo zhorí. Tento zníži napätie tak, aby odpovedalo maximálnemu nastavenému prúdu – to je cc fáza nabíjania (constant current), po dosiahnutí nastaveného napätia sa toto udržuje a prúd postupne klesá – to je cv (constant voltage) fáza nabíjania. Toto je kriticky dôležité, ak by to zdroj nemal, nedá sa s ním nabíjať lebo by zhorel alebo sa vypínal. Takže keď to zhrniem, z tej ponuky čo tam je sa dá pre každú baterku nájsť zdroj ktorý po malom doladení trimrom má správne napätie. Navyše ak chcem šetriť články, môžem si nastaviť o niečo menšie napätie a nabíjať napríklad na 4,15V pri LiPo. Potom ani nemusia byť dokonale vybalancované na stotinu volta, stačí ak budú vo finiši všetky napr. medzi 4,14-4,16V a nič sa nepokazí – stále je tam rezerva do 4,2V.
Ako som už spomínal, mám LiPo 14-článok, takže max. 58,8V a vzdávam to keď padnem na cca 50V, ale to býva zriedka. Chcel som pôvodne 15-článok, ale ten má plne nabitý cez 60V a to by Magic jednotku zablokovalo – je len do 60V. Inak sme rovnaká váhová kategória 🙂 na ebiku je to celkom výhoda 🙂
Na Tvoj Lipo 12-článok by pasoval zdroj 600W 54V 11,1A:
http://www.ebay.com/itm/600W-54V-11-1A-Switching-Power-Supply-With-Current-Control-Charger-LED-CCTV-U30-/381089419305?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item58bab31029
Stačí ho nastaviť na 50,4V. Ak by si chcel nabíjať rýchlejšie, stačí pripojiť taký istý paralelne. Väčšina LiPo je celkom spokojná s nabíjaním okolo 1C. To vyhovuje aj časovo, nabíjanie potom trvá v praxi vždy menej než hodinu…
Vyšší level pre hub motor by bol asi tento čo som nedávno našiel, prekvapivo nízka cena na ten výkon (je to ten úplne na konci):
http://www.eride.me/eproducts/motoren/#cc-m-product-9641108599
Majú aj rôzne rámy, len nie veľmi lacné.
Dík za vysvětlení a zajímavý tip na zdroj. Asi ho zkusím objednat v lednu. Funguje to tedy tak, že se ke konci nabíjení snižuje automaticky proud při dosažení nastaveného napětí. Odpojí zdroj nabíjení sám po dosažení nastaveného napětí nebo je potřeba ukončit nabíjení ručním odpojením zdroje?
Ten motor biest vypadá dobře, ale není zrovna levný. Taky hmotnost je pořádná. Výkonově i hmotnostně je asi podobný jako Cromotor, který borci na ES hodně používají. Z Chorvatska se dá koupit u výrobce za 500 USD + poštovné. U obou bude problém dostat je do rámu. Nemají dropout (potřebná rozteč v rámu) 135mm, ale min. 145mm. Můj hliníkový rám jsme už ale v rámci instalace nové 3palcové zadní gumy plamenem ohýbali, takže řešitelné to asi je 🙂
Na takový motor to chce ale baterky min. 72V schopné dát velké ampéry + odpovídající řj, aby si to člověk užil…
Dá se nějak stručně vysvětlit rozdíl mezi běžnou řj a FOC jednotkou?
FOC, field oriented controller alebo tiež vektorový controller, skladá vektor teda údaj na základe, ktorého je urcovany dodaný výkon do motora z jednotlivých prúdov fáz motora. Bežné kontrolery majú jeden odporovy rezistor, t. j. výkon určujú z celkového prúdu dodaného do motora. FOC kontrolery majú tri, pre každú fázu jeden, snímače prúdu. Vedia teda pokryť takmer komplet škálu otacok motora, hlavne nízkych a vysokých s vyššou účinnosťou.
Áno, presne tak to funguje, zdroj nabíja nastaveným prúdom do dosiahnutia nastaveného napätia a potom dochádza k postupnému znižovaniu prúdu. Pri určitej hodnote prúdu sa dá batéria považovať za nabitú a mala by sa odpojiť – to je nutné pri tomto zdroji urobiť manuálne. V praxi sa LiPo nabíja tesne pred použitím, takže to ani nie je problém, navyše ak by si mal nastavené napr. tých 4,15V na článok miesto 4,2, tak batérii prípadné dlhšie pripojenie na nabíjačku pri tomto koncovom napätí vadiť nebude (samozrejme ak sú články zdravé a tou dlhšou dobou myslím max. nejaké hodiny, určite nie dni). Ja si batériu po príchode z terénu nabijem na cca 3,85-3,9V na článok (to ešte zhruba spadá do skladovacieho stavu nabitia, hodnotu vidím na wattmetri, mám ho pripojený pri nabíjaní aby som videl napätie aj prúd) a napr. na druhý deň kým sa chystám von pripojím to na zdroj nech sa to dobije. Väčšinou to vyjde tak že keď som hotový, batéria je už nabitá a môžem ísť. Keďže sa stále motám okolo, niekedy robím námatkové kontroly napätí článkov, ale až na tie dva ktoré musím občas extra dobiť to vždy sedelo – keby tie dva články boli ako ostatné, nebola by potrebná vôbec žiadna údržba od zhotovenia packu až po súčasnosť. Nakoľko to nie je toľko práce a inú chybu to nemá rozhodol som sa to neriešiť a meniť ich nebudem.
Pokiaľ by si nabíjal LiFePO4, myslím že sa to dá riešiť podobne, akurát asi nie je nutné nabíjať doplna až tesne pred odchodom…
Myslím že LiPo pack 72V/20Ah by na začiatok k takému motoru (Greyborg, The Crown alebo Cromotor) s tou Kelly riadiacou jednotkou čo máš mohol stačiť, tam kde Magicu dochádza dych toto bude šlapať do pohody pri vyššej účinnosti a bez prehrievania. Keď som simuloval na
http://www.ebikes.ca/tools/simulator.html
výkonnejšie motory (napr. The Crown) tak pri veľkých výkonoch boli na tom jednoznačne lepšie s účinnosťou ako preťažené menšie motory (napr 9continent – ten je asi najbližšie Magicu). Menšie motory majú vyšší odpor vinutia, pri veľkých prúdoch jednak nastáva väčšia strata, jednak vzniká viac tepla a to zase zvyšuje odpor. Je tam tiež menej „mäsa“ ktoré by to teplo dočasne absorbovalo. Výkon a účinnosť idú dolu. S prehriatym motorom už skúsenosti máš 🙂
Ako už Dušan napísal, FOC je vyspelejšia technológia riadenia BLDC motoru ktorá dokáže regulovať prúd všetkými 3 fázami plynule tak, aby vzniknuté magnetické pole malo maximálny „ťah“ v každom okamžiku a to aj pri nízkych, aj pri vysokých otáčkach. Takže chod motora je plynulý, ťah dokonale regulovateľný a účinnosť optimálna v celom rozsahu otáčok. Nevýhodou je zatiaľ menšia dostupnosť týchto regulátorov a taktiež fakt, že pre najlepší výsledok je potrebné mať riadiacu jednotku optimalizovanú pre konkrétny motor. Možno sa niekedy dočkáme jednotiek, ktoré sa budú dať naprogramovať inštaláciou nejakého profilu pre ten-ktorý motor 🙂
To Lubo a Dusan: Diky za vysvetleni te foc jednotky!
Lubo: ten tvuj spinany zdroj bych pouzil na 44,4V lipol baterku. Na lifepo 72V mam nabijecku 10A, ta funguje ok, jen byla docela draha… Mimochodem lifepo se mi zdaji mene choulostive na zachazeni, ale jsou tezsi a drazsi.
Na jaro bych chtel zkusit vymenit Magic za neco lepsiho. Cromotor se jevi z tech silnejsich hub motoru jako velmi oblibeny a cenove unosny treba proti crystalyte crown. K takovemu motoru bude potreba poradna baterka.
Tie FOC RJ sú fakt zaujimave, vykazujú až o 20% vyššiu efektivitu pri nízkych otáčkach. Samozrejme vyšší dojazd.
http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=31&t=65031&start=75
Príloha:
Porovnanie
Príloha:
šupol som sem znovu grafy
Príloha:
další
Príloha: