Elektrobicyklom sa nazýva bicykel ktorý ma pridaný elektropohon. Využívanie elektropohonu šetrí ľudské sily,prírodu, zvyšuje dojaz a rýchlosť .
Legislatíva
Zákon NR SR č. 8/2009 z 3. decembra 2008 o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov
§ 2
Vymedzenie základných pojmov:
Nemotorovým vozidlom je prípojné vozidlo, vozidlo pohybujúce sa pomocou ľudskej sily alebo zvieracej sily, s výnimkou prípadov podľa písmena f) § 2 [1] a bicykel vybavený pomocným motorom so zdvihovým objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 s konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 25 km/hod. alebo bicykel vybavený pomocným elektrickým motorom s trvalým menovitým výkonom do 0,25 kW, ktorého výkon sa progresívne znižuje a nakoniec sa preruší, keď vozidlo dosiahne rýchlosť 25 km/hod. alebo keď vodič prestane šliapať do pedálov.
Taktiež platí pre elektrobicykle § 55 tohto zákona (hovorí o využívaní cyklistických chodníkoch)
Zloženie elektrobicykla
1. Motor
Motor generuje pohyb ak tečie doň elektrický prúd. Najčastejšie motory využívané v elektrických bicykloch sú motory typu HUB.
Sú to motory umiestnené v stredovom náboji kolesa.Tieto motory sa potom delia na priame (BLDC) a s voľnobežkou (sprevodované motory)
Taktiež existujú stredové motory ktoré svoju hnaciu silu odovzdávajú prostredníctvom reťazového prevodu.
2.Riadiaca jednotka riadi elektrobicykel , Napája sa do nej motor, batéria,brzdy,ovládanie, príslušenstvo.
Najčastejšie sa môžeme stretnúť s riadiacou jednotkou pre hub motory.Pre tento typ motorov riadiaca jednotka vytvára trojfázový DC prúd tak aby motor pracoval čo najefektívnejšie.
Napája sa na ňu batéria jej silu riadiaca jednotka za pomoci ovládania prenáša do motora elektrického bicykla.
Podľa riadiacej jednotky a batérie záleží akú silu bude mať motor a celkovo elektrobicykel.
3.Batéria
Batérie rozdeľujeme na olovené a lítiové. Vhodnejšie pre elektrický bicykel sú lítiové.
Olovené batérie rozdeľujeme SLA,GEL,AGM,
SLA batéria je zaplavená batéria ktorá je zapečatená a nejde otvárať .
GEL batéria ktorá obsahuje elektrolyt vo forme gelu
AGM je podobná ako gell batéria elektrolyt je nasiaknutý medzi skleneními vláknami
Olovené batérie majú slabšiu životnosť , trakciu a vyššiu hmotnosť oproti lítiovym batériam.
Lítiové batérie sú najvhodnejšie pre elektrobicykle ich jediné negatívum oproti oloveným batériam je len cena, preto ešte nie sú tak rozšírené ako olovené batérie .Najčastejšie používané Li-ion no do popredia sa dostáva Lifepo4 technológia.
Dôležité parametre batérie sú kapacita Ah a napätie V napr u lítiových 36V 10Ah. Podla tohoto parametru dokážeme určiť výdrž resp dojazd elektrického bicykla .
Ovládanie elektrického bicyklu má na starosti pridávacia páčka alebo rukoväť .Otočením rukoväte elektrobicykel akceleruje.
Ovládať sa dá aj PAS senzorom , Je to senzor betálovania , ak jazdec začne betálovať elektrický bicykel dopomáha.
Jazda a na elektrickom bicykli je veľmi pohodlná , omnoho ľahšie sa prekonajú kopce pri ktorých rekreačný jazdec neraz zosadne z bicykla.Stupeň pomoci si jazdec ľahko reguluje a namáha sa len toľko koľko uzná za vhodné .
Mal som možnosť požičať si elektrobicykel v pôžičovni v Dalešiciach pri Třebíči, jazda je to pohodlná, ale pri prudkých kopcoch sa prudko znižuje dojazd, najmä ak je jazdec slabý v kondícii. Ale do 50-60 km v miernom teréne to ide dobre, aj si zabicykluješ aj zvládneš, čo by si inak nedokázal.
Pametáte si akú kapacitu mala batéria ? len pre info porovnanie …Ano dojazd sa znižuje prudko , hlavne ked do kopca sa dá plný plyn (bicykel aj tak nejde rýchlejšie) ja to riešim tak že ešte na rovinke si s tempomatom nastavím pridávanie a ostatne dobetálujem ak je prudký kopec, tj kde sa bicykel tlačí ..