Ďakujem za informáciu, je celkom užitočná a potvrdzuje že sa uberám správnym smerom. Nepotrebujem tam dávať 2 stupne mosfetov ani odpor, na to všetko stačí jeden mosfet (pre potreby väčšieho prúdu zdvojený alebo strojený), akurát tak ako som od začiatku predpokladal, nesmie zopnúť hneď. Najprv sa pootvorí tak, aby sa bezpečným prúdom nabili kondenzátory RJ a potom zopne úplne. Nevidím v tom žiadny problém, a ani nebude 🙂 Už sa teším keď to vyskúšam, som teraz moc vyťažený tak to všetko trvá dlhšie než by som chcel… už aj počasie nám praje 🙂
psal ti to tady uz zoomer. mosfet neotevres lienarne. mosfet se chova jako spinac- on nebo off. vidim, ze at ti tady popisuju jakekoliv zakonitosti, stale je to jako bych mluvil do zdi.
„na to všetko stačí jeden mosfet (pre potreby väčšieho prúdu zdvojený alebo strojený) Nevidím v tom žiadny problém“.
nezbyva tedy nez ti zazelat hodne stesti a velkou zasobu mosfetu. naivita se primo snoubi s totalnim nedostatek informaci a zkusenosti. bohuzel musim podoktnout,ze toto je nejaky slovensky kolorit, ktery se ve vetsi mire opakuje v jakemkoliv oboru.
Vyzera ze mas minimalne “elektroprumyslovku a mozna i inzenyra”, lebo sa vyznas. 😀
Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 11 months používateľom tonda.liska.
Mosfet nie je spínač on alebo off. Kto toto tvrdí, nevie vôbec o čom hovorí. Tým pádom sú všetky argumenty zbytočné. Mosfet dokáže plynule pracovať v celom rozsahu od zatvorený po otvorený. Odporúčam doplniť si znalosti, nemôžem sa rozumne baviť o niečom s niekým kto tomu bohužiaľ nerozumie (a navyše si myslí, že tomu rozumie lepšie). Prosím nezoberte to nikto ako urážku, skôr ako popud pre zamyslenie a vyhľadanie relevantných informácií. Verím, že s ich pomocou bude menej odpálených súčiastok.
Takže dnes som robil prvú simuláciu a je to lepšie než som čakal. Softstart funguje ako má a vypnutie je okamžité. Pokiaľ by som neriešil rýchlosť vypnutia, celkovo by sa to o dosť zjednodušilo, ale ak by to niekto náhodou šiel vypnúť v „tom najlepšom“… Istota je istota. Ešte si pohľadám na webe aké vstupné kapacity sú na rôznych RJ aby som doladil časové konštanty.
Veď samozrejme, ono si stačí prezrieť datasheet so všetkými charakteristikami a je to jasné… A je kopec iných aplikácií kde mosfet nie je použitý ako spínač.
Ten pripájač zatiaľ vidím na 2 napäťové varianty, povedzme jeden typ pre pohony do 48V (pre napätie max. 60V) a druhý pre pohony od 48 do 72V (max. 90V). Samozrejme iný rozsah možný je. Prúdová zaťažiteľnosť už bude daná len množstvom mosfetov v zapojení.
dusan: ano samozrejme existuji mosfet zesilovace,ale tam je jine zapojeni (emitorovy sledovac), ktere by pro potreby spinani napajeni na ekole bylo krajne nevhodne. tyto zesilovace pracuji prevazne v tride A, coz znamena nejhorsi mozne vlastnosti co se tyka ucinnosti, tzn maximalni mozne ztraty teplem (zas je minimalni zkresleni audio signalu).
takze snad je jasne,co jsem tim chtel rict. v pouzitelnem zapojeni o kterem je tady rec, je „standartni“ zapojeni jako spinac, kde o linearnim rezimu nemuze byt rec.
Takže už konečne prichádzame k tomu, že mosfet vie pracovať aj medzi „on“ a „off“. Ostatné je len otázka správneho budenia a časovania, tie kondenzátory v RJ sa relatívne malým prúdom nabijú skôr než by sa čokoľvek mohlo preťažiť. Keď ich ide nabiť malým odporom ktorý niektorí výrobcovia RJ k jednotke pridávajú (alebo aspoň odporúčajú) aby sa predišlo šupám pri pripojení, tak pre nejaký 300W mosfet je to na smiech… Výsledok simulácie: napájanie 90V, kapacita kondenzátorov 2mF: max. prúd pod 3A, max. stratový výkon mosfetu nedosiahol ani 100W. Na zlomok sekundy. Pohoda.
Takže už konečne prichádzame k tomu, že mosfet vie pracovať aj medzi “on” a “off”.
Opravdu jak ve škole pro postižené. Pro pomalejší znovu a pomaleji – rezim linear jako je pouzivany ve znimenych zesilovacich, jsem nezminoval, protoze pro potreby na kole je krajne nevhodny z duvodu obrovskych ztrat na mosfetu. Rec byla vyhradne o rezimu switch, ktery se tady da pouzit.
Takže už konečne prichádzame k tomu, že pánko je teoretik a svoje teorie resi nejakym vypoctovym simulatorem. Super. Kdyz jsi takovy macher, tak nam prozrad, jakou prumyslovku nebo inzenyra jsi studoval…nejspis zadnou. Tvoje teorie tomu odpovidaji.
Jeste bys nam mohl objasnit, proc BMS např. na radove 60A maji 20ks mosfetu a prakticky zadne chlazeni-jen kousek nosneho plechu. Proc takova BMS ma zanedbatelnou ztratu a vubec se neohriva.
Stale dokola tu meles to stejne. Opravdu si myslis, ze 1 mosfet udrzi cele napajeni ano? O jakem jmenovitem proudu se tu bavime? 10A?
Myslím že si nerozumiete, Lubo s tým Mosfetom bude len nabíjať kondiky. Potom sa môže smelo premostit až som to pochopil správne. To myslím bol účel toho zariadenia, nikto nechcel cez Mosfet púšťať pivnickovych 6kW.
dusan:
tak to by nam mohl einstein objasnit. ale nemyslim si to. v jine teme resil, ze mechanicky odpojovac se mu nelibi a chtel by maly komfortni mosfet (to ja taky).
kdyby to bylo jak rikas ty, jaky by to melo smysl? jak to melo pracovat? jakoze zapnes mosfet v linearnim rezimu 😀 a pak zapnes odpojovac aku ci jak? to by prece byla riadna kktina ne?
a pokud uz by to tak stupidne melo opravdu byt, tak by celou paradu obstaral jeden vykonovy odpor a nemuseli se delat simulace a tanečky s mosfetem ne?
Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 11 months používateľom tonda.liska.
Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 11 months používateľom tonda.liska.
Ten gadget môže byť integrovaný vo väčšom klasickom spinaci. Pôvodne je spínač vypnutý, po pripojení zdierok batérie sa spustí nabíjanie kondenzátorov a po zlomku sekundy sa môže zapnúť spínač, ktorý premosti elektroniku. Čo ja viem, to ma iba tak napadlo 🙂
cavte ludkovia….
Ja si myslim ze ste sa zacali tocit v kruhu….podobne debaty ako ze , co bolo skor kura alebo vajce? Myslim ze ak je zariadenie „akekolvek“ na cokolvek potrebne tak je to uz vymyslene a vyrobene profesionalne a to sa da potom okopirovat podobne ako to robia „cinania“
PS: Pivnicek tu hovoril o vykone 6kW o rychlosti atd….vzdy sa bavime o bicykli?
A ozaj ked uz ma 6kW motor, k tomu akumulator aby co to najazdil na jedno nab. tak myslim ze vaha kontaktora je bezpredmetna.
Verim a som presvedceny ze nema karbonovy cestak s vahou 7 kg za 8tisic € to potom ale by nemal 6kw motor 🙂
Bežné BMS-ko má kopec mosfetov kôli minimalizácii strát v zopnutom stave a tým pádom aj proti hriatiu. Keby to pieklo zabalené spolu s článkami, asi by to dlho dobre nefungovalo. Nie je tam proste dostupné chladenie. Pripájač batérie takto obmedzený nie je a tak sú prípustné väčšie straty. Môže mať chladič, prípadne byť umiestnený na nejakej hliníkovej súčasti bicykla. Každé zapojenie je špecifické, a správny návrh nevychádza z naučených zovšeobecnených odporúčaní, ale z výpočtov (založených na datasheetoch) a namodelovaní možných stavov pri reálnej prevádzke a zohľadnení vplyvu prostredia.
Dusan: nabitie kondíkov mám vyriešené, to mosfetu neublíži, a po jeho plnom otvorení cezeň kľudne nejaké tie kilovaty môžu ísť. Mosfet v podstate „uvidí“ len prúd, nakoľko bude v plne zopnutom stave. Je jasné že cez mosfet s max. prúdom v datasheete 120A nebudem 120A púšťať (v podstate to je obmedzenie púzdra, polovodič vnútri znesie viac), takže sa použijú dva až tri paralelne, musím ešte prepočítať výkonové straty pri plnom zaťažení a zvýšenej teplote a z toho sa bude vychádzať. Inak chcel by som vedieť, ako dlho môže Pivnicek valiť na tých 6kW, nemyslím si že moje mosfety budú to prvé čo bude horieť 🙂 Reálny priemerný výkon a teda aj prúd bude podstatne nižší.
Autor
Príspevky
Zobrazuje sa 15 príspevkov - 16 až 30 (z celkového počtu 96 )