Ako vybrať najlepší mestský elektrobicykel – návod

Ako vybrať najlepší mestský elektrobicykel – návod
Hodnotenie čitateľov

V článku sa dozviete, ako vybrať vynikajúcielektrobicykel do mesta, praktické rady a skúsenosti, ktoré vám pomôžu vybrať správne so spokojnosťou až po budúce roky.

 

Najprv zistite čo chcete a potrebujete  :

  1. Kam jazdím na bicykli vs kam chcem jazdiť – (niekedy je to rozdiel) na poštu a do obchodu? alebo aj po okolí mesta.
  2. Kto s ním bude jazdiť ?
  3. Kolko € som ochotný zainvestovať do 1 000€ alebo nad 1 000€.
  4. Aký profil majú trasy v mojom okolí (rovina alebo kopce so stúpaniami)
  5. Ostatné podmienky a kritéria.

Dojazd a trasa pre mestský elektrobicykel

Ak poznáte trasu po ktorej budete často jazdiť, máte vyhrané, lebo viete určiť aký dojazd potrebujte i nároky na elektrobicykel.

Dobrou správou je že roviny a malé kopce zvládajú všetky elektrobicykle takže jedno aký elektrický bicykel  kúpite každý vás odvezie. To aj v prípade že nechcete príliš investovať.

Síce sa nazývajú elektrobicykle “mestké” ale jazdiť môžete aj mimo asfalt po spevnených cestách. Každý elektrobicykel má dojazd nad 30 km (bez pedálovania) , teraz sa vyrábajú silné batérie.

AK môžete vyberajte s elektrobicykle nad 10Ah batériou najlepšie 12-14Ah, naopak pod 10Ah sa radšej vyhnite..

Kto s ním bude jazdiť ?

Chlap alebo dáma ? aká je kondička? Elektrobicykel môžete vnímať ako násobič sily ktorý pomôže prekonať prekážky napríklad kopec či “skrátiť” dlhšiu trasu. Treba si ale uvedomiť že mestské elektrobicykle pomáhajú len vtedy ak šlapete ,čiže musíte byť schopný pedálovať. (je to tak kvôli EU direktíve nuž nič sa nedá robiť..) Starším ľudom ,dámam príde vhod že elektrobicykel je bez stredovej tyče , pekne pohodlne z nízkym nástupom,ten vyhovuje všetkým.

Cena mestkých elektrobicyklov

Dajú sa kúpiť za 500-600€ schopné elektrobicykle s HUB motorom len sa vyvarujte NICD,NIMH baterkám (zlý repas). So stredovým motorom sú drahšie ako tie z HUB motorom pretože sú lepšie v kopcoch. Cenu ovplyňuje batéria kapacita Ah je dôležitá no berte len 36V systémy a 48V , 24V systémy sú dobré len na rovinky cena takých elektrobicyklom musím byť výrazne nižšia – 60% aby to stálo za zváženie.

Za 1000€ musí mať elektrobicykel 13Ah batériu a vyššie ,  “páčivé” ovládanie a modernú konštrukciu.

Profil Trás – na rovinu alebo do kopcov ? – aký motor ?

Na rovinu berte HUB motor – je to efektívny typ motoru , bez starostí a zvládne aj kopce do 10% dokáže dobre pomôcť. Overené sú motory od firmy Bafang (8FUN) tu sú skúsenosti. Jedná sa o čínskeho výrobcu ktorý dbá na kvalitu kvalitná planétová prevodovka a ložiska , na rovine a menších kopcoch je to najlepšia voľba.

1x1.trans Ako vybrať najlepší mestský elektrobicykel   návod

 

 

Na kopce ak je v meste stupák ktorý nedokážete prekonať len z ťažkosťami kupujte elektrobicykel so stredovým motorom ten dokáže zostať v otáčkach pod silným zaťažením.Do mestských silných stúpaní sú vynikajúce motory Maxdrive (Bafang) , Bosch Active. Aj keď Bosch pôsobí ako lepšia známejšia značka pre mestský elektrobicykel odporúčam Maxdrive od Bafangu pretože je lacnejší a má vyšší točivý moment a je to otvorený systém v prípade opravy alebo repasu. Ostatné motory alebo systémy napríklad Yamaha Brose ,Panasonic, Shimano, sú tiež veľmi dobré ale skôr na športové horské e-bajky.

 

1x1.trans Ako vybrať najlepší mestský elektrobicykel   návod

Akumulátor

Je rovnako dôležitý ako motor , mnoho ľudí práve tu chce ušetriť s vedomím že baterka aj tak zostarne a potom si kúpite lepšiu už sa nestotožnujem – kúpte hneď batériu takú ako potrebujete.

Li-ion batérie sú dobré ak sú články od výrobcov Samsung,Panasonic,Sony,Lg,Sanyo.

Najpredávanejšie modely sú 36V a 12-14Ah. Na mestských elektrobicykloch sú batérie umiestnené na zadnom nosiči tj narozšírenejšia verzia , potom dosť často je batéria pod sedlom medzi sedlovou tyčou a zadným kolesom.

1x1.trans Ako vybrať najlepší mestský elektrobicykel   návod

Elektrobicykle s olovennými akumulátormi – jedine do stredu tj pod sedlovú tyč alebo batéria v stredovom ráme.

Odporúčam voliť pre mestský elektrobicykel 12Ah-14Ah takéto batérie majú *Raw dojazd cca 30-40km. Výrobcovia  a predajcovia uvádzajú dojazd s pedálovaním na rovine pod tento údaj sa dá schovať čokolvek uvedené dojazdy sú 90-120km sú len orietačné preto aj v katalógu časom by som chcel pridať Raw hodnotu … je to už na inú debatu.

*Raw dojaz sá ráta  pre cca 80kg jazdca , rovinka,bezvetrie, bez pedálovania

Nekupujte výstrelky ako sú Nicd, Nimh batérie repas je potom problém, rôzne 7.5Ah , rôzne atypické batérie v tvare flašky.

Veľmi dobrú konkurenčnú výhodu majú elektrobicykle Devron ktoré umožňujú dokúpiť náhradnú batériu za fakt dobrú cenu , čo ocenia najmä tí ktorí majú radi daľeké jazdenie alebo vysoký stupeň dopomoci v stúpaniach.

 

1x1.trans Ako vybrať najlepší mestský elektrobicykel   návodRám mechanika a vybavenie mestského elektrobicykla.

Rám je hliníkový tie majú značenia Alu … tie môžem odporučiť pretože sú ľahšie a vyzerajú modernejšie naproti tomu kovový rám je ťažší a pri oškretí začne “kvitnúť” preto odporúčam elektrobickle s hliníkovým rámom.

Ak kupujete cez internet je dôležite poznať veľkosť rámu rámu napr 17″bude fajn rám pre osoby s výškou 150–170 cm ak meriate 170-180 cm tak treba zasa väčšší rám 19″. Tu je tabuľka veľkostí pre elektrobicykle Crussis a tu je zasa pre elektrobicykle Devron. Charakteristiký črta je že rám nemá stredovú tyč a je z nízkym nástupom.

Mechanika prehadzovače Sis, Altus, Acera, Alivio, Deore, Lx/Slx, XT, XTR. Pri mestkých elektrobicykloch je acera pe bežné nezávodné používanie cenovovo aj kvalitatívne optimálne riešenie. Vyššie riešenia by boli asi zbytočné.

Brzdy Najčastejšie používané sú TEKTRO V-Brake, kotúčové brzdy sú zriedkavé ale nebudú zlá voľba ani do mesta. Čo sa osvedčilo je elektronický spínač pri v brzdový páčkach ten odpojí motor okamžite pri brzdení , mnoho predajcov však už takéto páčky nemontuje pretože majú PAS (senzor pedálovania) a zdôvodnujú to tak že keď brzdím tak nepedálujem dopredu, a zbytočné káble… v praxi to funguje no pri náhlom za brzdení bez senzorov môže bicykel cuknúť..Brzdové senzory sú niesú rozhodujúcim kritériom ale keď ich bicykel má je to viac dobre ako zle ..(nekazia sa a to je dobre).

1x1.trans Ako vybrať najlepší mestský elektrobicykel   návodLCD displej lebo LED  skôr LCD displej pretože na slnku je lepšie vidieť ,LED sa už teraz nepredávajú pretože slúžili len ako indikácia stavu batérie (zelená,žltá,červená) naproti tom LCD slúži aj ako tachometer, ukazuje mieru podpory, spotrebu el energie alebo výkon elektrobicyklu a samozrejme stav akumulátoru tu je to jasné berte LCD.

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *