Každý trošku skúsenejší vie že že existujú dva typy hub motorov pre elektrobicykle , priame ktoré podporujú rekuperáciu a s prevodované ktoré nepodporujú rekuperáciu.
Doma mám 48V bafang predtým než z neho urobíme s Mirom „stredový motor“ som chcel urobiť test , koľko by dokázal vyrobiť prúdu ak pôjde dole kopcom – samozrejme má voĺnobežku tú pre takýto test netreba modifikovať stačí koleso otočiť vo vidlici a motor bude „bez voľnobežky“.
Takýto motor však jazdiť nebude resp bude ale dozadu 🙂 .. ak by som chcel aby išiel dopredu nestačí iba vymeniť kábliky (dve fázy).. Po takejto výmene sa motor roztočí opačným smerom (ktorý by vyhovoval pri rekuperácii) no voľnobežka nedovolí zabrať motoru tj ťah neprenesie na obal motoru – koleso , motor sa točí iba vo vnutri náboja..
Prečo som sa nato dal , keď z toho nič nebude ?
Ak točím motor do opačnej strany motor sa chová ako „priamy motor“ generuje prúd otázka bola koľko .. je shopný dodať.
Spravil som jednoduchý test 8fun motor som napojil na magic pie riadiacu jednotku na výstup som dal Wattmeter a neskôr aj ampermeter. Prístroje som „otočil“ tak aby sa chovali že riadiaca jednotka je zdroj (pretože rekuperovaný prúd z motora ide do riadiacej jednotky) .
Skušal som to najprv na prázdno lebo sa mi nechcelo konštruovať „nový elektrobicykel “ aj ked nakoniec som musel.. Zatiaľ som dal koleso do vidlice a batérie na zem , pri otočení kolesa rukou som nič nezaznamenal. Skúsil som watmeter odpojiť od batérií – pri otočení kolesa by sa mal zapnúť ak prúdi dostatočný prúd na chvílku sa watmeter zapol čo je dobre bolo jasné že rukou nedokážem vyvinúť takú rýchlosť aby som vygeneroval vyší prúd.
Ok postup číslo dva napojil som digitálny ampermeter a ten som zavesil medzi riadiacu jednotku a tento krát nie 48V batériu ale 12V , po otočený kolesa ampermeter začal rýchlym preblikaním ukazovať hodnoty 3,5A -0,5A nič ustáleného nič smerodatného..
Tak som sa rozhodol všetko nahodiť na bicykel sputiť sa z kopčeka malo by to stačiť. Vyskúšal som koncept batéria + riadiaca jednotka v ruksaku .. no moc pohldné to nebolo nakoľko do riadiacej jednotky išli káble z motoru páčky (tá potrebná nebola v tomto prípade) a brzdy. Z batohu som mal vyvedené káble pre watmeter ktorý som dal na korman. (prevedenie pre normálnu jazdu nepodporúčam neni to použiteľné 48V 12Ah olovo je moc ťažká, no to by sa skusnúť dalo ale moc káblov ak bude baterka v ruksaku tak riadiaca jednotka musí byť niekde na elektrobicykli)
Výsledok testu bola 0 skrátka ten watmeter sa asi nejako nevedel spamätať z toho že sa bude napájať z toho čo mu dá riadiaca jednotka nie z batérií .. no druhý je fakt že hub motor z toho kopčeka nedokazal vyvinúť dostatočný prúd (pritom páčku som mágal tá vyšle signál do R.J. že má brzdiť) Skrátka nič z toho nebolo. Watmeter vyhodím a skúsim tam dať takýto voltampermeter to bude posledné riešenie ako to zmerať potom tom už nehám tak.. možno ešte riešenie s multimetrom..
Prečo som to chcel rekuperáciu na takomto motore ?
Hlavne kvôli prevodovke , za normálnej jazdy má prevodovka redukovať otáčky motora a dávať ich do sily. V tomto prípade by to fungovalo naopak prevodovka by prevádzala otáčky kolesa na vysoké otáčky motoru to by znamenalo dobrú rekuperáciu , no však predtým by bolo treba zablokovať volnobežku .
Tak som si ešte otestoval betálovanie, dalo sa prejsť stým dlhšiu štreku by som veru nechcel.