Aj v roku 2021 existujú elektrobicykle a elektrokolobežky s olovennými akumulátormi. Ich repas je jednoduchší ako pri lítiových aku, pretože nie je treba bodovať jednotlivé 18650 články.
Najčastejší problém pri servise elektrobicyklov – repase olovenných článkov sú konektory. Skoro vždy je potrebné nakrimplovať nové konektory, pretože nové batérie majú inak otočené faston konektory, alebo poškodené, či iný typ konektorov, napríklad očká musíte zmeniť na faston.
Pri výmene olovennej Aku vždy dajte trakčnú batériu, nie staničnú. Tie vydržia málo (niektoré ani rok, zvyčajne je to niečo vyše roka). Ale kvalitné olovo vydrží viac ako 2 roky (ak nejaká ďalšia závada batériam neskráti životnosť). Stretol som sa už s 4-5 rokov dokonca aj so 7 ročnými akumulátormi. Možno vás láka cena staničných batérii, ktorá sa pohybuje od 25 € do 35. Trakčné sú drahšie, majú viac olova a ich cena je 40-50€.
Najčastejším dôvodom pokazenia batérie je, že jeden blok má vyššie/nižšie napätie ako druhý, čo vedie k permanetnému prebíjaniu blok ten plynovatie (môže sa nafúknuť). Všetko sa deje skryte. baterka je v kryte a na dojazde to nespozorujete (aspoň nie zo začiatku). Potom jeden blok začne byť výrazne slabší a elektro-bicykel sa začne vypínať.
No ak aj nájdete slabý blok a kúpite novú, takú istú batériu, problém sa objaví. Treba vždy vymeniť všetky bloky, pretože nový blok je už kapacitovo iný akumulátor.
Ako jednoducho predĺžiť životnosť olovennej batérie ?
Na zimu, keď už nebudete jazdiť (alebo hocikedy), vyberiete bloky a spojíte ich paralelne (plus s plusom a mínus s mínusom). Je dobré ich istý čas 1-2 dni podržať. Tak sa dobre vyrovnajú, ešte lepšie je ich nabiť a vybiť.
Musíte mať však jasno v tom, čo robíte, aby ste sa vyvarovali skratu a problému, ak ste si neni istý zapojením, tak to nerobte.