Uverejnené komentáre 3

Stredový pohon Bafang BBS01 (evbike) skúsenosti

Tak vynovil som svoj ebajk. Kúpil som stredový motor od Bafangu BBS01. Sú s nimi dobré skúsenosti. V článku popíšem svoje skúsenosti s pohonom – klady, zápory. Dúfam, že niekomu pomôžu.

Prečo som kúpil Bafang stredový motor  ?

  1. Odchádzali špice… Už mi došli nervy s hub motorom. Mal som 8fun bpm aj Evbike stredový motor. Na oboch po 3 týždňoch odchádzali špice. Asi jazdím divoko a batéria je vzadu, na sedlovom nosiči, čo vyvíja páku na špice ..
  2. Dom, kde bývam, je na kopci. Na veľkom kopci, keď sa veziem autom zaraďujem 3jku a vidím, ako cyklisti tlačia bicykel na kopec .. Mimo veci, nestavajte dom na kopci ale pekne bungalov na rovinke….
  3. Zvedavosť..

 

V ponuke sú 3 verzie tohto motora. Ja som vybral BBS01:

  • BBS01  250-350W 36V(toto som kúpil)
  • BBS02  500-750W 48V
  • BBSHD 1000W  48V

Batéria je dôvod, prečo som vybral práve verziu stredového pohonu BBS01. Ešte stále mám Lifepo4 36V batériu, ktorá má stále veľmi dobrú kapacitu. Kto by to povedal na šupu z ebay kúpenú v roku 2013. Je mi ľúto ju odstaviť a kúpiť novú batériu.

BBS01 je najlacnejší z tých verzií, takže aj to je dôvod, prečo som kúpil práve túto verziu.

Ako doplnky som zvolil dislplej C965. O tom zrejme spravím článok, kde popíšem vlastnosti a programovanie zatiaľ je tu tento článok.

Cieľ: pohodlná jazda , výjdenie silného kopcu.

Montáž stredového pohonu BBS01

V praxi je to tak, že musíte dať dole predošlý stred bicykla a nahodiť stredový pohon. Pôvodné stredové zloženie išlo ťažko dole. Ak je dobrá výbava, nie je problém obtočiť závity a dať dole stredové zloženie.

Samotná montáž bafangu ,..ehm evbike stredového zloženia je fajn. Vlastne mi to prišlo jednoduchšie ako nahadzovanie HUB motoru.

Objednal som si takúto sadu na dotiahnutie pohonu (zišla sa mi):

V porovnaní s HUB motorom som nemusel centrovať kvoli brzdám, pri kotúčové brzdy som nemusel nijak dostavovať ani nijako vložkovať motor. Všetko sa to ľahko zahryzlo v 65 mm ráme.

Navyše som nemusel upratovať riadiacu jednotku. Tá už je v motore. U HUB motora som ju mal priamo s batériou.

Kabeláž bola OK, konektory na displej, brzdové páčky, plynovú rukoväť  som ľahko zapojil. Istý čas zaberie nahodenie kabeláže tak, aby nezavadazala, pretože je dostatočne dlhá.

Jazda so stredovým pohonom- skúsenosti:

Je to pohodička… Na rovine dosiahne celkom slušnú rýchlosť 40 km/z (bez pedálovania iba plynovou páčkou).

Stredový pohon BBS01 má 2 možnosti pridávania: PAS t.j. asistovanie pri pedálovaní a Plynová rukoväť.

Rýchlosť a spotreba :

PAS ide do 25 km/h. Zrejme je to brané ako legal mód.

Plynová rukoväť je vlastne off-road mód a motor ide na maximum. To je cca nad 40 km/h.

Volenie rýchlostí je pohodlné. Dosť záleží na prevode. Na strednom prevode mi jazda vyhovuje najviac, netreba ani radiť. 25km/h za hod je dostatočné. Na rovine pri troche pedálovania nič nepapá (spotreba pod 100w) a elektrobicykel ide ultra ľahko.

Pri rýchlosti 25km/h v rovine je spotreba 130-180 watov (bez pedálovania).

V kopci si vie pošmáknuť ak dám páčku na plno a ľahký prevod tak papá 600w. Samozrejme vysoký odber vo watoch je aj na rovine. Ak chcem ísť rýchlo, vtedy je to 500w, keď sa rozkotúľa, to je normálne.

Test v strmom stúpaní: pri Maduniciach je navezený kopec dobre vysoký a má iba jednu stranu zjazdnú. Stúpanie neviem odhadnúť, ale je dosť strmé, takže na konci mi dvihlo predné koleso a výstup som zastavil. Čo sa týka e-bike stredového pohonu aj BBS01 vie dobre zabrať v strminách.

Ohrev motora keď vyjdem poriadny kopec, kde musí  poriadne makať  kontinuálne 500w-600w  je teplý. V porovnaní s HUB pohonom je to lepšie, lebo ten by taký kopec nevyšiel a zohrial by sa tiež.

Hluk motora  

Motor je tichý, príde mi tichší ako hub motor, čo je dobré. V strede bicykla nepúta pozornosť. Je tichý, aj keď zaberá, čakal som väčší zunkot.

Displej – ovládanie počas jazdy

Treba trochu cviku. Najčastejšie pozerám rýchlosť a odber. Užitočné sú meranie vzdialenosti a celkové prejdené km momentálne (20.6.2018) mám celkovo najazdené nad 100 km čo je nič .. jazdím skoro každý deň kratšie trasy.

Displej ukazuje odber vo watoch. Je to super, len škoda, že neukazuje napätie na batérii. Samozrejme je tam indikácia batérie v paličkách, ale výpovedná hodnota je nízka. Navyše, keď po 30 km prevažne vozenia (nie šlapania) ukazuje plnú batériu a to aj pri 500-600w záťaži. Budem to musieť otestovať.

Samotný displej je prehľadný a je dobre vidieť aj na slnku. V noci má pekné modré LED podsvietenie. Zatiaľ mám na ňom ochrannú fóliu od novoty, trochu ho šanujem. Na škodu by nebolo zohnať nejaké to ochranné sklo.

Tlačidlami zvyšujem / znižujem stupeň podpory elektropohonom. Zdá sa mi to dosti živé, musím sa naučiť kombinovať prevod a stupeň podpory. Zatiaľ len objavujem. Pri znižovaní stupňa asistencie z úrovne 2 na úroveň 1 , prestáva elektrobicykel pomáhať úplne, čo je chyba. Zrejme nejaký bug mal dodať jemnú silu a ono nič. Po vypnutí a zapnutí to ide normálne a niekedy to ide normálne.  Nevadí to a možno niekde robím ja chybu.

Pedal assistent funguje viac menej dobre. Odporúčam však, ak môžte, aby ste pridali do systému brzdy so snímačom. Prečo ? Lebo pri brzdení má elektropohon ešte dobeh, alebo zo zotrvačnosti pootočíte pedálovou kľukou a tým dáte motoru pokyn na pohyb. Takýto dobeh môže byť nebezpečný. Ja som brzdy nemontoval, pretože mám brzdy spojené s prehadzovačmi.

 Moje hodnotenie bafangu BBS01

Stredový pohon hodnotím kladne. Za vyššiu cenu dostanete lepší systém. Ak jazdíte kopce, je to fajn systém, ktorý umožňuje všetko nastaviť tak, aby bol systém efektívny a zároveň zóny pohodlia. BS01 môžem doporučiť .

Výhody:

  • Za hlavné výhody považujem ľahkú montáž (ak nerátam demontáž pôvodného stredového zloženia), Výkon ktorý pohon predvádza sa mi páči, treba mať napamäti že jazdím s 5 ročnou batériou (o nej niekedy nabudúce) ak budete kupovať batériu tak 13Ah a viac.
  • Ľahko škálovateľný výkon pomocou prevodov alebo stupňa podpory mi vyhovuje.
  • Netreba upratovať riadiacu jednotku na elektrobicykli tá je už v motory
  • Hlučnosť skoro žiadna ,pekne tichý elektromotor.
  • A ešte som zabudol na jednu očividnú vec motor je strede to znamená dobrú geometriu váhu motora 3.5 kg neriešim , keby mal aj 2x toľko mne by to nevadilo.

Nevýhody:

  • Nevýhody sú možno riešiteľné: napríklad ten dobeh pri PAS pedálovaní.
  • Za nevýhodu považujem, že pohon nejde bez displeja, niekto chce bicykel na jazdy kde sa predpokladá pád , jazda blatom, po teréne a podobne. Displej sa môže poškodiť, preto to považujem za nevýhodu (na nete som neoveroval hacky, ako to spraviť bez displeja).
  • Keď už ukazuje aktuálny výkon, mohli tam dať aj napätie. Je to lepšie ako paličky.

 

Pri nákupe:

Ja som pri nákupe mal zjednodušený výber. Mal som už doma 36V lifepo4 baterku, tak výber bol jednoduchý -BBS01 no ak rozmýšlate kúpiť elektrohon aj s baterkou, je chrobák v hlave.

Matematika nákupu :

Najlacnejšie vychádza BBS01 s 36V 13Ah akumulátorom

Aku 13Ah36V  380€ + sada 496€ + displej 50€ + doplnky 30€  = 956€

 

BBS02 48V  musí byť výkonovo fajn, dobrý na strminy a rýchlu jazdu off-road

Aku 13Ah48V 475€ +  BBS02 595€ + displej 50€ + doplnky 30€  = 1150€

 

BBSHD- 1000W je off-road pre ťažké terény na cesty to je luxus (obmedzenie do 25km/h) Aku 13Ah48V 475€ +  BBSHD 772€ + displej 50€ + doplnky 30€  = 1327€

Potom je ešte riešenie celý komplet  elektrobicykel s Maxdrive motorom (čo tiež veľmi dobrý motor )

 

3 názory k “Stredový pohon Bafang BBS01 (evbike) skúsenosti

  1. ahojte kedze mi na bazari nejde kontaktovat predajcu tak poprosim aby sa mi ozval ten clovek Dusan co predava Bafang BBS01 250W + 600Wh bateria na tulakpuppy@gmail.com Dakujem

  2. Ahoj, velmi sa mi pacili a pacia nadsenie pre elektrobicykle a zaujimave informacie, ktore som sa docital v clankoch. Len chcem upozornit na taku drobnost. Palicky, ktore autor popisuje ako nepresne udavanu kapacitu baterie. A zaroven by rad mal udaje o voltoch baterie na displeji, co nema. Tak je to tak, ze tie palicky neudavaju kapacitu baterie, to predsa nie je mozne nejako zazracne z baterie zistit a zobrazit na displeji. Kazdy elektrotechnik vie, ze vieme odmerat len prud (z toho sa rata dodavany vykon vo Watoch, ktory sa zobrazuje na displeji, a ten druhy udaj, ktory vieme z baterie zistit, je napatie. Toto okamzite napatie sa zobrazuje vo forme paliciek o vydrzi. Preto po zastaveni stupnu palicky o dojazde. Lebo bez zataze je na baterke vyssie napatie. Cize, haleluja, autor, ma na displeji aj napatie. Nech si odvodi, kolko paliciek je ake napatie. Plne nabita ma cca 40V, to je tych 5 paliciek. A potom privybijani baterky napatie klesa, v zavislosti od druhu baterky, co sa da najst na internete. Dufam, ze ho to potesi, ze napatie uz na displeji ma, aj ked vo forme paliciek 🙂

    1. Doplnenie informácie o napätí v paličkách batérie.
      Pre bežné litiovové články je priebeh napätia od 4,2V, postupne pri vybíjaní klesá na 3,9V a minimum kedy sa batéria odpojí je niekde okolo 3,0V. Pre bicykel sa zapája do série 10 kusov, čiže napätie klesá od 42 V až po cca 30V. Ak k tomu odpovedá napr. 5 paličiek baterky na displeji, tak každá palička je cca 2V. Nula paličiek je 30V, jedna palička 32V, 2 paličky 34V, 3 paličky 36V, 4 paličky 38V a 5 paličiek je nad 40 V.
      Ak však zapojíme historicky staršiu LiFePO4 baterku, ako má autor, tak jeden článok má menšie napätie, od 3,65V pri plnom nabití, klesá až k 3,0V. Tieto články majú dlho stabilné napätie okolo 3,2V pri vybíjaní. Kedže majú nižšie napätie ako novšie lítiové články, tak ich treba použiť namiesto 10ks až 12 kusov do skupiny sériovo, priebeh napätia je od plného nabitia 12×3,65 =43,8V, po minimum pri vybití 3,0×12 = 36V. Preto typický priebeh kapacity batérie, to je priebeh napätia baterky sa zobrazuje od 5 paličiek, pomaly klesá k 3 paličkám, tam zostáva až do minutia kapacity v batérii a potom sa batéria odpojí. Čiže autor má k dispozícii ako keby voltmeter, len ukazuje vo forme paličiek na zostatku batérie.
      LiFePO4 batérie majú stále určité výhody, ako 2 násobný počet cyklov, stabilné vybíjacie napätie, ale aj nevýhody ako menšiu kapacitu na hmotnosť, preto sú pri rovnakej kapacite skoro 2 krát ťažšie. Preto výrobcovia motorov a elektroniky nerátajú pri zobrazovaní kapacity s týmito baterkami. Ale vieme sledovať čo sa deje, len už nejdeme od 5 paličiek po nula paličiek, len od 5 paličiek, potom sa od polovice kapacity až po nulu držíme na 3 paličkách, a potom náhla smrť. Pri zastavení ak nie je odber, tak nám napätie stúpne, napr. na 4 paličky. Ak sme však blízko vyčerpania kapacity, tak to vieme sledovať aj tým, že sa drží napätie na 3 paličkách aj pri zastavení.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *