Lubo, já už si říkal, že mi taky možná nemusí nic přijít. 🙂 Ale za 17 dnů to přišlo. Příště budu klidnější. Ten AliExpress funguje parádně. Líbí se mi, že člověk zaplatí jim a oni to zaplatí dodavateli, až když potvrdíš přijetí.
Jinak fungování toho modulu je podstatné hlavně na začátku, kdy spojuji baterky (v mém případě starší LiFePo4 a novější li-ion). Po nějaké délce jízdy se to napětí stejně srovná. Včera jsem si to po návratu ověřil měřením. Obě baterky po dojeti byly na desetinu voltu srovnané. (Desetina voltu je max přesnost měření mého multimetru.) Příjemně mě to překvapilo. Myslel jsem si, že jedna se vzpamatuje dříve a napětí tam stoupne, ale ono ne. Takže po téhle zatím malé zkušenosti mě i docela zajímá, jaké by byly vyrovnávací proudy při spojení obou baterek paralelně natvrdo bez jakéhokoli modulu. Někdy to zkusím a proměřím.
Jinak se omlouvám za odbočení od LiPo, ale samozřejmě ten modul funguje i pro kombinaci s LiPo.
Jsem zastáncem jednoduchého řešení a to proč spojovat dvě baterie když stačí jen přehodit kabel.
Duvod je jednoznačný, když se mně nedej bože podělají ty spojené nemám žádnou rezervu.
Pokud je používám odděleně mám vždy jistou rezervu.
Pokud to není tutné z nějakých závažných důvodů je mé řešení jistota dojezdu 🙂
Z tohoto hlediska nevidím jediný podstatný důvod proč to dělat.
Jaké to vlastně přináší výhody?
Výhody se projeví asi hlavně v případě, že jsou větší proudové odběry a ne moc velká kapacita. Pak platí, že pokud se o to baterky podělí, tak je menší pokles napětí, tím vyšší výkon, o něco větší dosažitelná kapacita (Ah) a ještě o něco vyšší dosažitelná energie (Wh).
U lipolek to není zapotřebí jelikož mají dostatečně vysoké proudové zatížení.
O té dosažitelné větší kapacitě pochybuji neboť 1+1=2 a nikdy to nebude více 🙂
Taky pochybuji o tom že ten kdo potřebuje vysoké proudové odběry si koupí lionku.
Ale neberu ti to, když to tobě vyhovuje a pomáhá proč ne.
Myslím si že to môže byť užitočné v prípade že mám dve batérie, a jedna z nich už dosluhuje a sama už ťahať nevládze. Takouto kombináciou sa dá vyčerpať kapacita oboch bez problémov. Situácia môže nastať napríklad ak sa rozhodnem namiesto repasu dosluhujúcej LiIon trochu priplatiť a kúpiť si radšej druhú novú. Vo výsledku som na tom s kapacitou výrazne lepšie ako s jednou, aj keď novou batériou…
Ano, jak píše Lubo, tak pokud starší baterie už nezvládá, tak je to dobrá cesta. A nakonec se tím šetří i ta nová baterka. A další výhoda je, že menší proudy znamenají více cyklu pro každou baterku.
Staci kdyz tim balancnim chargerem nabiju vsechny na zhruba stejne hodnoty a pak ty packy spojim dohromady? Pak bych nabijel bulk a obcas pres diag konektor zkontroloval jstli nejsou velke napetove rozdily?
Existuje nejaka nabijecka, kde si nastavim cilove napeti clanku a ona se pak automaticky odpoji?
Lubon jakym zpusobem propojujes ty 4c a 6c packy? daji se sehnat konektory typu samec k tem silovym kabelum nebo to mam napajet napevno? to se mi moc nechce.
Jak „ukazatel paliva“ hodlam pouzivat obycejny voltmetr s tim, ze budu sledovat pokles napeti. Staci to nebo se vyplati zainvestovat do cycle analyst 3 ?
Je jeste neco co mi chybi?
cyclone 1800-3000 uz je na ceste a dneska sem rozbalil baterky a idu na ne delat obal z hlinik plechu.
Uz sa tesim az vyjedu:)
Hrebik, v podstate používam to isté na „údržbu“ batérie, akurát by som v prípade nabíjačky radšej volil kovové prevedenie (mám modrý hliníkový klon B6 a hreje sa to tak preto). U Hobbykinga majú potrebné konektory k batériám (XT-90 samce), treba si z nich urobiť „prepájaciu“ kabeláž. Okrem kábla (stačí bežný lankový dostatočne hrubý) budeš potrebovať zmršťovaciu bužírku.
Po mechanickom „zložení“ batérie môžeš každý pack osobitne nabiť na 4,2V/čl. a následne batérie prepojiť. Odporúčam neurobiť chybu, mohla by byť osudná (minimálne pre batériu).
Aby batéria neostala nabitá na 4,2V/čl. odporúčam toto robiť až keď je bike pojazdný a je možné „vyjazdiť“ aspoň časť kapacity, prípadne urobiť rovno kontrolné vybitie batérie s cieľom skontrolovať kapacitu všetkých článkov. Núdzovo je možné pripojiť na batériu rýchlovarnú kanvicu alebo varnú platničku a tak ju aspoň čiastočne vybiť.
Voltmeter je nutné minimum, dá sa podľa neho ako-tak orientovať a hlavne je možné včas rozpoznať krajné stavy nabitia/vybitia batérie. Presnosť voltmetra odporúčam skontrolovať kvalitným multimetrom. Lepšia možnosť je modelársky wattmeter, zobrazuje okrem napätia aj prúd a spotrebované Ah/Wh, najviac funkcií samozrejme má (najdrahší) CA.
Nabíjať môžeš hocakým CC/CV zdrojom (má nastavenie napätia aj max. prúdu) kde si nastavíš cieľové napätie ideálne trochu nižšie ako je ekvivalent 4,2V/čl (napr ekvivalent 4,15V/čl.) a prúd ktorým chceš nabíjať (podľa možností zdroja/batérií).
Dík za odpověď a rady Lubon,
B6ku vezmu v hliníku.
Nemáš nějaký tip na ten zdroj za rozumné peníze? Potřebuju 77V a zatím co sem našel, tak byly max do 30V:(
charger objednany o vikendu. dneska sa neozvali, tak snad sa proberu a ja neprijdu o 140USD:) Lubon vymislel si to nejak s tou ochranou proti zkratu kdyby odesel clanek aby to nebuchlo cele? Prece jen to budu vozit mezi nohama:)))) Myslim ze by mel stacit nejaky maly 100A jistic, ne?
Ahoj chlapi, předem chci poděkovat za informace na tomto fóru, mimo jiné i zde jsem hodně čerpal 🙂
Teď otázka: baterie li-po přesně ta z názvu, první 4 druhá 6 článků, spojené do serie, při poslední vyjížďce se mi ji (konečně 🙂 podařilo po 100 km vybít, ale blbým způsobem, pípáky hlídání podpětí nastavené na 3,3 V spustil, tak jsem hned zastavil a 9 článků mělo od 3,4 do 3,6 jen jeden nepěkných 2,7 V !!
Takže domů za svý hned na nabíječku a pak se napětí bez balancování samo srovnalo +/- 0,1 V.
Je tedy tohle u li-po běžné že takhle rychle ke konci padá napětí nebo je článek vadný na reklamaci?
Čím jsi to v terénu měřil?
Pokud jsi to měřil nějakým podobným zařízením jak pipák pak to nemuselo být přesné.
Pípák si nastav raději výše a to na 3,4V nebo 3,5V.
Autor
Príspevky
Zobrazuje sa 15 príspevkov - 46 až 60 (z celkového počtu 106 )