Rekapitulácia roku 2013 a predsavzatia na rok 2014
Už tento rok som chcel toho kopu spraviť nakoniec z toho nič nebolo. Neboli peniaze/čas na určité testy a zlepšováky pre elektrobicykel . Tento rok bude ešte horší 2014 peňazí menej a času už vôbec nič naviac. Všetko stroví chodenie do roboty 8 hod spánok cca 5-8 hod , Práca na stavbe ?? koľko hodín bude treba toľko budem musieť pracovať.
Čo stým nechat všetko tak ? to určite ne!
Teraz je čas zrekapitulovať rok 2013 čo to som porobil, a zas nečo nestihol.
Úspechy v roku 2013
1 Úspech je postavenie elektrobicyklu na ktorom jazdím počas prevádzky sa nič nepokazilo. Išlo o preverenie motorov 8fun ktoré dopadlo úspešne.Motor toho znesie veľa a je to ozaj dobrý kúsok. Testoval som 2 kusy BPM 48V a 36V.
2 Úspech je že síce to bola pre mňa vysoká investícia a prípadný nezdar by bol krut – kúpa a testovanie lifepo4 batérie. S výsledkami som spokojný zatial testovanie bude prebiehať aj v roku 2014 pretože to je dlhodobý proces.Testy ukazujú že investícia 380 eur do akumulátora sa vráti to je super.Uvidím ako to pôjde ďalej.
3 Úspech je že som na tom nabehal cca 4000km (všetko som nezmapoval do deníku napríklad krátke trasy na poštu a jazdenie a ebajku pred mesiacom jún) Budúci rok by som chcel posunúť minimálne na 5000km , však 10000km nabehaných km zneje lepšie .to by bolo aj s tým to rokom 14000km no aj keď technicky by to bolo reálne časovo je to otázne a skôr scifi.
Neúspechy v roku 2013
Chcel som postaviť solárne dobíjanie pre elektrobike. Tu som nespravil úplne nič. Nič som nestaval financie v tomto prípade som použil na iné veci , ak to posudzujem s odstupom času tak som mohol za investovať do toho solárneho dobíjania. Však nemal som jasný koncept črtali sa mi dva koncepty solarny vozík za bicykel v ktorom by boli umiestné prídavné batérie pre lepší dojazd a solarny stred bicykla. Čo sa týka solarneho vozíku tak by dokázal dodávať celkom slušný výkon okolo 100W (radšej napíšem nižšie číslo teoreticky by na tú plochu išlo do 200W). No tento rok ukázal že solárny vozík za bicykel je na cesty slovensku veľmi nebezpečné riešenie kvôli autám preto odsúvam na vedľašiu koľaj aj v roku 2014. Solárny stred som tiež neskutočnil mam vyhliadnuté solárne panely ktoré sa dajú dobré škálovať 5V a 0.5A 2.5W má jedna bunka . No otázok je v mojej hlave vela či natrepať 45V na ebike no v tomto prípade riskujem že ak to zapojím na priamo a slnko zakryjem nejako stred voči slnku tak to dobíjať nebude. Ak by som zapojil cez DC menič tak zas budú straty 20-30% a počas jazdy si moc solar neškrtne až keď niekde zastavím. Tolko k fotovoltaike na elektrobicykel.
Druhý neúspech je že som skúšal BEMF motoru uložiť späť do batérie, nefunguje to. Motor po pripojení a odpojení vinutia negeneruje žiadne špičky.Hm moje hocijaké aj lajdácke cievky trafa to generujú. Zdôvodnujem to malým počtom závitov a hrubším drôtom, možno je to aj tým že trojfázovo namotaný. Prečo som chcel spraviť tento pokus ? skratka na bediniho motore mam overené že tieto špičky desulfujú batérie takže sú dobré pre olováky ale nie lítiové – to by sa dalo napraviť.Skratka by sa dalo vytlcť z toho motora 10-35% energie späť. Praxi to znamená dlhší dojazd pri rovnakej kapacite batérií. Nevylučujem že sa budúcnosti na to ešte nepozriem lebo test som urobil iba povrchne…bolo to robené na rýchlo a odflákol som to.
Tretí neúspech je že som neotestoval motor QQ mám ho nahodený na bicykli a je to fajnovučké KTMko motor je v predu aj batérie som nahodil olováky len na test.2-3 krát som sa previezol všetko funguje ok ale nejako do kopcov som na tom nešiel. Test popíšem v tomto roku na 100% . Zatiaľ sú dojmi asi takéto QQ je dobrý ale 8fun je lepší.
Štvrtá vec čo som nespravil a mal by som kúpiť a nahodiť torque arm spevnenie na úchyt vidlice aby sa motor nepretočil alebo nevyklzol. Je to detail , no nespravil som to 🙁 respektíve ani som toto spojenie nekúpil a to som ho chcel kúpiť od leta. Motor mám vzadu a vidlica toho znesie dosť ale istota je istota.
Čo by som chcel spáchať v roku 2014 ?
Nerád to nazývam predsavzatie lebo už ten názov vo mne evokuje zlyhanie.Vzhľadom na to kolko budem mať času to už bude len prianie.
1 Ten solárny stred bicykla síce ekonomicky sa to moc nevyplatí ale budíž láka mavýzva solar na ten ebike nahodiť. Nekam ísť jeden deň kempovať pri jazero = nabiť elektrický bicykel a potom isť ešte ďalej. Sila solaru však je moc malá uvidím ako to bude v praxi. Solárny vozík by stačil ale jazdiť jedine popri váhu a tam sú zlé cesty takže by to skončilo zle. Solárny stred by ma vyšiel do 100 eur +-50Wattov.
2 Otestovať ten QQ motor to je už 100% isté otázne je už len kedy ? .. možno už v túto zimu.
3 Namontovať torque arm na bicykle to treba je to lepšie ako zničiť vidlicu , samozrejme elektrický bicykel sa bez toho zaobíde no človek nikdy nevie to KTMko možno predám a nemôžem predať elektrobicykel s tým že mi ho o dva týždne donesú že niečo je zlé, všetko musí byť tip-top aspoň z mojej strany.
4 Viac sústrediť web na pamiatku vynálezy a informácie o Nikolovi Teslovi , každý kto oňom videl dokument a čítal články skrátka vie že to bol najväčší génius ľudstva , žiadny Einstein, Davinci .. ale Tesla rodák zo Srbska vynašie toto storočie. Striedavý prúd ti napája neón alebo motor všetko je to Teslov vynález. Od Einsteina mám E=emc na druhú téroriu relativity no Tesla je v tomto prípade nurmero uno, škoda že ho okrádali až ho úplne okradli.Keby mohol tesla rozviť naplno svoje nápady to by bola sranda. Svet podľa mňa potrebuje viac Teslov a menej Morganov ( stačilo by menej Morganov).
5 Ďalej čo sa týka webu teslabike som spokojný. Chcel by som spraviť bazár k webu kde by užívatelia mohli inzerovať veci ktoré nepotrebujú vzájomne si pomôcť. Nakoľko ja budem vyťažený, by mi veľkú radosť spravilo keby sa to naštartovalo. bolo by to naozaj super. Webstránka umožňuje pridávať príspevky každému k to je zaregistrovaný .. registrácia je len forma ochrany proti spamu z internetu. Sám mám pár vecí ktoré by som vedel darovať niekomu kto ich potrebuje na majstrovanie.
6 Otestovať pár elektrobicyklov od slovenských predajcov tento rok by som chcel podporiť to čo je dobré.Pri testovaní budem sa snažiť byť objektívny , všetko má svoje pre aj proti .Jedna časť mojej mysle by ich najradšej podporila bezvýhradne všetkých len aby elektropohon viac udomácnil. No druhá časť mojej mysle a nadobudné skusenosti v mojej hlave vnímajú isté veci kriticky. Zhrniem to asi takto nechcem uškodiť predajcovi tým že by sami niečo nelubilo no zavádzať potencionálnych zákazníkov to nie..
7 Prispieť k propagáci alternatívych zdrojov energie a tiež alternatívnej mobilite.V praxi to budú články / videá o elektrobicykloch motorkách a autách na alternatívny pohon. Síce je to trocha nevdačné zlá forma môže dosť uškodiť ale nekedy aby sa presadila dobrá vec treba zlomiť isté dogmy. Nebudem brať kladivo a natlkať ludom do hlavy užitočné info ak nemajú záujem a radšej sledujú súdnu sien a burlivé víno. Skôr budem dokumentovať vlastnú cestu a možno to bude inšpirovať. No na druhej strany by som rád spolarizoval ebike medzi široko ľudmi aby sa čo najviac rozšíril,práve to je ten problém väčšina ludí volí neužitočné pred užitočným. Zatiaľ ma nenapadá forma ktorá by elektrobicykel rozšírila do takej mieri ako si predstavujem. Moja predstava je aby na krátke a časté jazdenie sa to presadil (Myslím tým aj elektroskútre pre lepšiu rýchlosť)
8 Ciel z iných mojich záľub je zdvihnúť na mŕtvy ťah 250-300 kg to len tak aby reč nestála pri elektrobicykloch. Možno aj tu na teslabike nebudem písať len o elektro ale aj ďalších netradičných veciach (nemyslím cvičenie pod).
Zdravim som tu sice novy, ale nieco z Tvojich predsavzati ma zaujalo.
Rozpisem drobnosti lebo vo viacerych Tvojich bodoch som nadsencom, Moj problem je vsak z casom – sem tam treba pockat na odpoved.
Zacnem solarom – detaelne sa o toto zaujimam roky. Tie clanky su silno zavisle od natocenia k slnku a samozrejme zatienenie jedneho clanku v seriovej rade = vypadok celej rady. Moj se je tiez vozit sa na slniekovu energiu, ale ako najschodnejsiu cestu vidim flexibilne clanky – daju sa zrolovat technologia uz davno existuje ale neviem ich kupit, Po prijazde rozprestret tak 6-10m2 natocit presne na slnko a za par hodin pokracovat. Lebo ak sklon lucov das nad 30 stupnov zacne byt citelny ubytok energie.
A je to tu Bedini motor moja druha laska. Nepochopil som presne ako to z tymi napatovymi spickami myslis, mam taky lepsi osciloskop TECTRONIX a ma funkciu roztiahnutia zaznamenaneho signalu 10x skusil som spicky roztiahnut a zistit ich sirku lebo energia takejto energetickej sice je umerna ploche pod nou, ale zmerat jej sirku ie je take jednoduche = nie je to vela energie a tato sa da kompenzovat napr pralelnou kapacitou alebo seriovou cievkou.
Nevenoval som sa tomu uplne detaelne, ale rad prehodim ci vyskusam neake napady – mozno to pomoze.
A moja dalsia srdcovka – Pan Nikola Tesla k jeho geniovo vsetka ucta. Ale priznajme si Nakolko si su podobny Pan Tesla a Jules Verne. Jeden z napadov, ktory Teslu polozil bola posadnutost prenosu energie na dialku – teda naozaj na dialku stoviek kilometrov. V malom sme to videli. Teslova cievka je pojem dodones. Myslim si vsak, ze rojko v Teslovi a vidina zabudnuteho prevratneho vynalezu je podobna zlatej horucke aj mna velmi laka, ale casto sa usmievam nad pozabudnutymi elementarnymi zakonmi fyziky ako napriklad dialkoveho penosu energie kde energia sa rozptyluje z tretou odmocninou vzdialenosti od zdroja plu straty.
Najviac ma zaujimaju aj Tvoje skusenosti z E-bike motormi. Som posadnuty ucinnostou a dojazdom samozrejme sa nechcem vliect ako slimak.
A prave o tomto by som rad podebatil.
s tým časom je to aj moj problém. ak by sa dalo možeme si pomahať aj ked ma nenapadá presne ako som zo šulekova pri hlohovci ak chceš môžeš sa staviť dáme si kofolu 🙂
K solaru uvedomujem si že ohybne články sú super , uvažujem o polykryštále v PVC rýchle a lacné ..no výkon bude sračkový pri behu elektrobicykla nebude ak by to malo niečo robiť (dobíjať) tak by to malo byť cez DC-DC menič ktorý vyvinie väčšie napätie. SOlarby však mal byť rozkladatelný ak niekde zastaviš na štrkovke rozložíš „krídla“ a nasmeruješ na slnko vtedy to bude ok .
Flexi články sú dobré ale drahé skor by som skusil pvc články kvoli cene teda na skúšku pevnosti objednám jeden normálne zaobchádzanie by mohol vydržať. Na bicykel by sa mi najviac hodili amorfné panele ale sú drahé ich výhoda je že zachytávajú difuzne (bočné nepriame svetlo).. Celkovo neviem ako sú krehké resp akom prevedení ich zoženem .. Klasicky solarny panel nein je príliš krehký lame sa už v rukách a nabicykli by nevydržal ani prvu jazdu síce výkon cena rozmery sú super.
Bedini
Nemyslím si že tá špička je zanedbatelná si zober nabíjal som s 12V batériu cez bediniho 24V batériu síce to bolo nefektívne jak šlak no nabilo to čisto z 12 Voltov batérie ktoré majú 24V (detailne volty nepíšem napríklad 12,6 a 24V nabité vieme že má vyše 26V) takže špička musí byť dostatočné silná aby rozhybala to olovo v kyseline “ nehovorím že je to bohvieako vela energie no určite by som snou rátal. AK neveríš v silu špičky tak stači ak pripojíš a hned odpojíš trafo a úcitiš dobrú šupu. Ja som raz prípajal/odpajal MOT na 12V batériu povieš si že to sa nemôže nič stat 12 jednosmerný , nooo neni to tak dostal som takú šupu že vypadol obraz a skoro aj padol ze stoličky . Druhý raz Mi dávalo šupy klasické SSG one power coil povím ti docela šlehy rýchlo som to pustil (odber bol cca do 0.5A 12V) SSG multicoil som mal doma tiež no tam by ma takáto chyba stála život (možno ne ale kto vie) .. ked ta jedna cievka dobre šupne tak čo praví 5x tolko je otázne .
Osciloskop som nemal doma takže v tomto vidím tvoje tvrdenie ako opodstatnenejšie a dokázatelnešie , poznámky som si nerobil iba tak po pameti ti dokážem povedať.
Tažko povedať jako je to s energiou prenosu vo vzduchu mal som doma teslovu cievku aj sec exciter ide to na kratku vzdialenost v jednej ruke som mal šrobovak a v druhej vzdialenej som mal neon ten mi svietil ak som priblížil šrobovák alebo svoju ruku niečomu kovovému podstatná je frekvencia ak by bola 50hz tak ma zabije no bola tuším viac ako 10 khz.Čo som pozeral dokumenty tesla chcel to prenašať nielen vzduchol WardenClyfe išla dobre hlboko takže tesla rátal aj so šírením vibrácií pod zemou ,,, o tomto nič bližšieho neviem fakt je že vežu odpálili aby sa nenavigovali podla nej nemecke ponorky za prvej svetovej vojny. Tesla klamal Morgana ktorý to sponzoroval že bude to iba rádio pritom chcel aby mal každý zadarmo elektriku to bol jeho cieľ či už bez drátovu alebo po drotoch , ak si to zobereš takto to čo vymyslel tesla sa učesané používa doteraz je to mu tak cca 100 rokov takže od teslu sa 100 rokov nič nevymyslelo.
Tažko povedat mna lem moc mrzí že je sa mu nedal priestor ktorý potreboval, spoločnost to ako si nedokázala aj tak cesto všetko tesla ju dokázal zmeniť na nepoznanie rozsvietit celý svet. K julesovi vernovi o tohot spisovatela som sa moc nezaujimal síce nautila a pod poznám no nič hlbšie.
Skúsenosti z ebike motormi ? čo chceš vediet tu by si mal byť konkrétnejší , ak chceš čo najväčšiu rýchlosť v skratke kvalitná batéria do stredu bicykla čo najviac voltov a stredový motor to sú kluče k rýchlemu ebiku. (faktorov je viac ale zatial stači)
Bojujeme na viac frontoch
Este k solarom… Staviam druhy bike rychlost by som rad cez 40 km/h dojazd nad 100km cize cca 3 hodiny jazdy.
ked si predstavim efektivitu clankov privyraznej odchylke slna tienoch hmotnost fotovoltaickeho clanku na pridavnom voziku a samotny odpor toho vozika. – myslim, ze to je cele na draka.
proste mat lahku zrolovanu plachtu zastat si na lucke rozprestret spravnym smerom opret v spravnom uhle o bike a „tankovat“
k tym difuznym clankom mam znameho zo zvolena ktory sa nechal pred casom zlakat ma asi 4 mensie haly z vyrobou a tak si difuzne clanky naplieskal na strechy viac ako 500m2 bol som u neho. Aj ked nereaguju na smer svetla az tak prudko akonahle so pod horsim uhlom ako 30 stupnou je to nanic par kilovat a to je vsetko. no a nosit so sebou 6m2 v tabuliach 50x 40cm =0,2m2 cize 30 ks noooo to asi tiez nepojde. Zatial ziadny solar nemem ale z rezervou a beznym pocasim sa da ratat maximalne 100w na 1m2 a to som asi optimista.
A opet bedini a slehy z cievok. uplnou nahodou som sa dostal pulznym zdrojom cca 27khz 3KW. Kamosovi sa pokazila indukcna platna Whirpool. Tak som to skusal oprvit ved v robote robim z vf vn technikov 13Mhz a 15-60Kw. Tak ze ma to len tak nerozhadze.- a ze rohadze . Serinkal som sa s tym tyzden – pro na pos..tie prazdny plosak jedna 555-ka dva vykonove mosfety a nejde to. Nastastie jeden z znamych robil takyto vyvoj a co to prezradil. totiz ohrevne teleso je cievka hniec je jadro cievky a velkostou hrnca sa meni aj indukcnost cievky. Cele to pracuje v rezonancii. Lenze ako udrzis rezonanciu ked sa meni indukcnost? kuzlo je v spetnej vezbe od cievky. Ak tato nefunguje a do prazdnej cievky pustis v rezonancii pulzy tieto sa zacnu nasobit a zo 400v je kludne cez 10000V toto su tie slehy z nezatazenych cievok – prudke odpojenie zopar zakmitov a samoindukcia robia zazraky.
E bike momentalne som naladeny smerom cyclone 36v 720w s tym ze sa mi nepaci ten pomocny retazovy prevod k tomu od e-pohonu dokupit ah meter watmeter popripade ten programovatelny regulator( frekvencny menic) ci ako to nazvat po odskusani ak sa bude co iba trosku hriat prehadzat popripade zdvojit vykonove tranzistory bateriu najradsej LIION cca 36-38v 40AH dorobit otackomer na motor aby som vedel idealne otacky pre ucinnost Bike som kupil dnes – Author Grand gumy 700, 37 continental myslim e-contact fukat sa budu na 6atmosfer treba setrit kazdy wat.
V dalsom kroku ak to bude fungovat podla mojich predstav vypalit par ozubenych kolies a prevod z motora ma sajbu spravit ozubenou prevodovkou a otocit smer rotacie motora = pretocit casovanie hall sond v motore.
no lenze do toho sa mi nechce
preto pozeram ten 8fun stredovy motor uz maju aj verziu 2 a videl som stitok ze vraj 48v 500w a na stitku 48v 20 A az som sa potesil len by ma zaujimala ucinnost a ako rychlo to pojde.
Cyclone ma laka hlave na kovove suciastky v planetovej prevodovke- ak by som do ne dal G00 vazelinu castrol co pouzivame v strojoch tak ten motor bude neznicitelny.
no a stym ich retazovym prevodom asi toto
No a ten Tesla – genius , ale na stare kolena rojko. Robil som vysielacky cca 500khz 20wat ak si zavisielal do 4m anteny a do ruky vzal klasicku neonku tak do 3-5 metrovej vzdialenosti od anteny ak si sa postavil a neonkou ukazoval na antenu ta este pekne luninovala – Krasny efekt ale vykon v mW
S tým solarom ak by nefugoval dobre na ebiku hodím ho na strechu tam mu bude dobre. Zatal je vízia to lepit pvc sú lacné takže mi to nesposobí psychickú ujmu ak bude chyba v koncepte 🙂 využitie pre nich nájdem.
no spät k bedinimu , ktorú z jeho nabíjačiek si staval ? .. U motora ebike som chcel využiť že ak pripojím cievku a odpojím vznikne ta špička tá by šla spät do batérie. Cievky by sa spínali a vypínali podla hall senzorov a stačilo by motor iba roztlačiť. Malo by to spočiatku kopu problém napríklad akcelerácia no to by sa dalo vyriešiť. Skončilo to na tom že motor špičky negeneruje (aspon tak ukázal), tak nemá zmysel stavať riadiacu jednotku ktorá by ich dokazala vyvolať a uložiť ..
K tomu cyklone tá vazelína čo si dal don mu uškodila alebo prospela ? alebo plánuješ ju tam dať ? cyklone je dobrý motor bral by som tvoj so stredovými motormi nenám vôbec skusenost jeden uživatel roman si ho kúpil a chválil ho skús si pozrieť romanove skúsenosti .
Mne sa lubi hlavne Teslov spôsob uvažovania nehladal za všetkým peniaze síce dopadol po finančnej stránke katastrofalne. Ak niečo vymyslel tak dokazal darovať , napr ked marconi spravil prenos signálu z anglicka do us sa pýtali teslu čo on na to a pochválil marconiho že je chlapík dokázal využit trinasť mojih patentov.Tesla švak začal zistovať že už je moc pijavíc ktoré sa priživujú na nom a on nema dostatok kapitalu aby išiel dalej tak boli potom nejaké súdy. Skrátka lubi sa mi že chcel energiu zadarmo pre všetkych vynehať z toho peniaze to vtedy nešlo a ani teraz by to nešlo, možno v buducnosti. Či by sa energiou mrhalo keby bola zadarmo? to je otázka na debatu každopadne je uskutočnitelné že by sa začalo platiť od určitých watthodín ak by niekto prekročil limit tak by platil (aj takáto myšlienka by sa zvrhla vyrábali bud by limit bol moc nízky alebo by sa platilo vela za elektromer ) slová darovanie a zadarmo nie sú v móde.
Solary tam uz nic nevymyslime
Ten motor a vazelina toto je len plan do tohorocnej sezony.
Bedini nerobil som nic z toho len som sa bavil na nadsencoch. Sledoval som tie spicky ja som len simuloval cinnost jednej takej cievky pouzil som generator impulzov a zosilovac a sledoval som odozvu.
Z hub motora napojeneho na regulator spicky nemozes najst prave ta zpetna vezba na koncovom stupni ju nici ako aj pasivne suciastky – kondenzatory cievky.
vo všetkom sme si rozumeli len v tom motore som , už robil test aj bez riadiacej jednotky (ak by tam mala nejakú ochranu ktorá by špičky zabíjala) riadiaca išla bokom a motor som dvomi koncami pripájal /odpájal direct na batériu nič to nerobílo ak som tak pripojil male trafo sekundar okamžite šupa .. by som aj kapitolu pulzy v ebike motore uzavrel..
Pro robinbobin
Mrkni se tady http://www.nakole.cz-
Motor Cyclone+ řj. kelly.