Uverejnené Vložiť komentár

Ako významne predĺžiť životnosť Li-Ion batérie na elektrobicykli

Užitočné tipy, ako predĺžiť  životnosť lítiovej batérie na elektrobicykel. V článku si prečítate poznatky overené skúsenosťami z praxe a vyvracanie najčastejších mýtusov, ktoré škodia ako pomáhajú.

Kupujete si novú batériu alebo elektrobicykel a chcete, aby batéria vydržala viac ako 2 roky? Tak tu sa dočítate, čo je potrebné robiť, aby životnosť bola čo najdlhšia. Väčšina tipov sú praktické, ľahko prevediteľné.

Ako skladovať elektrobicykel, resp, batériu?

Na prvom mieste je skladovanie elektrobicykla preto, lebo pravda je taká, že väčšinu času trávime mimo elektrobike. Správne skladovanie je základ úspechu dlhej životnosti akumulátora.

Batérie rýchlejšie stárnu, ak sú na teple, napríklad pri  0 °C  do polovice nabitá batéria nedegraduje ( len málo 1-2% za rok). No pri 40°C a plne nabitá stratí 30% kapacity rok. V praxi – nízke teploty môžete dosahovať  v chladničke. Je to nepraktické, no predlžuje to životnosť. Takým dobrým miestom skladovania elektrobicykla je miestnosť, ktorá sa neohrieva od slnka alebo tieň.

40°C teploty sú na Slovensku v lete, no batéria sa môže ohriať pri nabíjaní (aj vybíjaní) od slnka alebo od tepelného zdroja. Pri jazde slnko až tak nevadí, jednak batériu nenabíjate, ale vybíjate, čiže napätie akumulátora nie je na maxime – treba si užiť slnko a pekných dní, len teda potom elektrobicykel nechať nabiť  a skladovať v chládku.

Takto je to správne v praxi:

  • Skladujte v tieni – vyberajte chladné miesta.
  • Môžete nabiť naplno, ale lepšie je odpojiť, keď je batéria na 70%.
  • Keď má batéria nízke napätie nabité.

Mýtus skladovania – takto to nerobte:

  • Batériu treba mať stále v teple ! – nie je to treba. Teplota na skladovanie je dobrá 0-7°C.
  • Batériu skladovať vybitú – to nie je dobré. Články sa môžu poškodiť.
  • Batériu skladovať stále na nabíjačke – batériu nezničíte, ale dosť zrýchlite jej stárnutie. Pre dlhšie skladovanie je dobré odpojiť nabíjačku a raz začas trochu nabiť – stačí na 50-70%.
  • Treba ohriať na slnku, potom sa viac prejde – toto je dobré jedine v zime. 

Ako správne nabíjať na elektrobicykli Li-Ion akumulátory ?

Vždy so správnou nabíjačkou. Ak máte nabíjaču na li-ion batériu, tak ju nabíjajte ňou. Správne nabíjacie napätie je vždy vyššie. Tu sú príklady :

Nominálne napätie Nabíjacie napätie
24V 29.4V
36V 42V
48V 54.6V

Ak by nabíjačka nabíjala viac, povedzme že pri 36V by dávala 44V, tak by zničila li-ion články, čo isto nechceme (možno tomu zabráni BMS modul, ale netreba to testovať). Takýto omyl sa môže ľahko stať, ak zameníte nabíjačku pre lítiové batérie, s nabíjačkou pre olovenné batérie.

Ak neviete, aké napätie dáva nabíjačka, premerajte ho multimetroma napätie porovnajte s tabuľkou hore. Odporúčam na prvé nabíjanie strážiť napätie, aby neprekročilo hranicu.

Elektrobicykle elektroboardy alebo elektro-kolobežky nabite po každom vození. Hlavne, ak plánujete opätovne jazdiť do 24 hodín.  Nebojte sa, neminiete si cenný cyklus..

Cyklus – ako sa to počíta ?  1 cyklus je 1 plné nabitie a úplne vybitie akumulátora, ale ak  vybijete batériu na 1/2 a potom nabijete tak sa to neráta za jeden celý cyklus ale za  polovičný.

Lítiové batérie nemajú pamäťový efekt netreba ich výbíjať do dna a potom nabiť , síce batériu nezničíte ale životnosti to nepomôže.

Správne nabíjanie v praxi:

  • Keď dokončím vozenie elektrobicykel nabijem.
  • (Skoro) Každá nabíjačka má automatické ukončenie nabíjanie – zasvieti zelené svetielko no nabíjačka drží batériu na nabíjaciom napätí. Ak pôjdete okolo nabíjačku odpojte , není treba zas strážiť 3 hodiny kým sa nabije batéria, robte to tak aby vás to neobťažovalo je to detail ktorý naozaj predĺži  životnosť.
  • Nabíjať v chlade / v tieni  je lepšie ako na slnku , chlad predlžuje životnosť. 

Mýtus nabíjania – takto to nerobte:

  • Prebíjať – ak prebijete o 0.1V (na jeden článok), tak skrátite životnosť o 100 cyklov. Prax ukázala, že prebitie môže na určitú dobu vykazovať  trochu lepší dojazd, ale po pár cykloch batériu zničíte.
  • Ohrievanie na radiatory a nabíjanie – toto nerobte znižujete tým životnosť , ohrievali tužkové batérie aby autíčka ešte 5 minút šli..
  • Použitie inej nabíjačky – nerobte to ! musíte vedieť čo robíte a nabíjačku monitorovať.
  • Treba vybiť a nabiť úplne potom sa zväčší kapacita – ak je batéria zničená už nič nepomôže.
  • Rýchlo nabíjanie  ničí batériu ano to je od istej miery pravda ale ak máte 15Ah batériu môžete použiť 5A nabíjačku miesto 2A  na životnosť to nemá vplyv pretože jeden článok má nabíjací prúd 1-3A a je ich tam paralane 5 zaleží na batérii. 

Hlavný  TIP pre elektro kutilov s ktorým zvýšite životnosť

Upozornenie: Treba vedeť čo robíte.

Podseknutie nabíjacieho napätia:

Podľa výskumu na batteryuniversty.com zistili že ak nabijete o 0.1V na článok menej zvýšite o 300 počet cyklov tj vaša lítiová batéria vydrží z 500 na 800 cyklov to znamená že nabíjacie napätie bude 4.1V na článok miesto 4.2V. Ak by ste nabíjali s napätím 4.0V dosiahli by ste počet cyklov 1200.

Druhá stránka veci je dojazd ak znížite nabíjacie napätie 4.0V  tak aj dojazd znížite o 30%.

Každné zníženie 0.7V znamená že znížite dojazd o 10%

[4.30] [150–250] [110–115%]
4.25 200–350 105–110%
4.20 300–500 100%
4.15 400–700 90–95%
4.10 600–1,000 85–90%
4.05 850–1,500 80–85%
4.00 1,200–2,000 70–75%
3.90 2,400–4,000 60–65%
3.80 35–40%
3.70 30% a menej

Batériu musíte nabiť tak aby sa nedostávala do stavu úplneho vybitia napríklad pri 3.7V článkoch to je 3.1V (niektorí výrobcovia údavajú 2.8V)

V praxi to znamená že ak nabijete Li-ion akumulator len na 4.0V mali by ste doraziť do ciela aspoň pri napätí na článok 3.3V najlepšie nad 3.6V  = otázka je akú dlhú trasu prejdete ?

To zaleží na kapacite batérií 17Ah li-ion akumulátor bude na tom fajn určite lepšie ako 10Ah.

Ako podsekovať  napätie v praxi:

Sledovať napätie a odpojiť nabíjačku keď napätie dosiahne 4.0V na článok je nepraktické no veď robte to 1200 krát 🙂

Dobrým riešením sú rôzne DC-DC moduly pre zníženie napätia napríklad  pre 36V systém navolím 40V. To znamená že do DC-DC modulu pôjte 42V a z modulu do batérie pôjde 40V.

Potom je tu možnosť nastaviteľného napäťového relé na ktorom nastavím aby pri 40V rozpojilo obvod.

BMS a vyrovnavanie článkov dobre je potom času načas nabiť naplno aby sa vyrovnali články, alebo aspoň skotrolovať aby neboli rozhodené.

Tiež je dobré spraviť modul odnímateľný to znamená že ak od odpojím od nabíjačky môžem nabíjať elektrobicykel len nabíjačkou..

Kupujte akumulátory so značkovými článkami:

Kvalitné články = lepšia životnosť , poznám prípady kde sa rozmyšlalo týmto štýlom kupim z Aliexpressu 18650 Ultrafire články s kapacitou 5 000mAh a mám za 50€ batériu na elektrobicykel

– výsledok dojazd na koniec ulice = 1, článok už je vadný , 2-3 článok odpálený tri dni po oprave …takto nie …treba to robiť poriadne.

Vyberajte so značiek Panasonic,LG,Samsung,Sony,Sanyo tieto články sú testované a je kním datascheet tu je napríklad pri často používanom článku Samsung ICR18650-22P

Veľké batérie sú dobré  dnes sa predávajú elektrobicykle so 16-17Ah akumulátormi tieto baterky sú zatiaľ TOP a ich dojazd možno nevyužijete ale predsa ich odporúčam tu je dôvod:

Príklad máte rovnaké elektrobicykle X s 11Ah a  Y s 17.6Ah akumulátormi a majú aj rovnaké články napr samsung 22P  oba prejdú rovnakú trasu 30km a vydajú rovnaké množstvo elektriny  batéria s väčšou kapacitou má skryté výhody:

  • Rovnako dlhej jazde sa vyčerpá menej = dlhšia životnosť
  • Pri jazde do kopca (vyšší prúdový odber) sú nižšie prúdové nároky na jeden článok = dlhšia životnosť
  • Viac článkov môže absorbovať väčší prúd  = rýchlejšie nabitie ktoré nenamáha články
  • Nevýhoda je väčšia hmotnosť ale to kilo na viac sa na elektrobicykli stratí. 

Výmena batérí počas jazdy:

Ano mať dve baterky predlži životnosť  lebo kapacita je 2 násobná pre tých ktorý majú radi daľeké výlety je to dobrá voľba.Nevýhoda je že tú druhú baterku musíte brať zo sebou (miesto vo vaku).

Dobrú ponuku mali elektrobicykle Devron ktoré umožňujú dokúpenie náhradnej batérie  . Majú samsung články a dobrú cenu.

Pri troche šikovnosti akumulátor môžem použiť naa všetky elektrobicykle s rovnakým nominálnym napätím (čiže 36V elektrobicykel tak bude 36V batéria ) s tým že záruka ostane.

Zhrnutie:

Vedomosti môžete použiť pri všetkých zariadeniach ktoré využívajú Li-ion akumulátor  okrem elektrobicyklov sú to hoverboardy elektro-kolobežky, notebooky , powerbanky a pod.

  • Batérie nabíjajte skladujte v chládku (vyvarujte sa prílišnému teplu)
  • Pri dlhom skladovaní netreba ju držať na plnom nabíjaciom napätí
  • Odpojiť nabíjačku po nabití sa oplatí
  • Ak sa rozumiete znížte nabíjacie napätie bude dlhšia životnosť
  • Vyberajte batérie ktoré sú väčšie a majú kvalitné články (hore sú popísané značky) 

Svoje skúsenosti alebo otázky môžete pridať do komentárov

You need to know that it is tough for one to be good in all the online casino games. There are some games that you are best in XE88, and there are others that you find very challenging. Understanding that there are some specific games that you can easily win is a crucial thing in easy winning.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *