Trošku sme s kamošom polemizovali nad tým či sa oplatí kúpiť elektrobicykel na jeseň – zimu, v článku spomeniem ekonomické aspekty elektro bicyklu , a typy ľudí štýly jadzenia a vhodné zostavy pre nich.
Začnem takto najlepšie obdobie kedy kúpiť alebo sa pustiť do prestavby elektrobicykla je Marec -April je to jasné začiatok sezóny a ak hrá návratnosť elektrobicyklu silnú rolu tak je to práve marec kedy už sa mám mať elektrobike nachystaný alebo končiť prestavbu nenechávať to na neskôr vysvetlím na príklade neskôr..
Prečo je vlastne je polemika či elektrobicykel kúpiť / nekúpiť na jeseň.
1. Je to kvôli batériám
2.Domienka“ o rok bude elektrobicykel lacnejší“.
Prvý dôvod batérie ako je známe batérie stárnu. Takže ak by som prestal využívať bicykel niekedy v novembri tak začať jazdiť niekedy v polke marca sa kúpa elektrobicyklu není najlepší nápad hlavne olovo / li-ion .. (Lifepo4 nedegradujú tak moc li-ion tuším degradujú 1% mesačne olovené neviem.)
Druhý dôvod je že o rok bude elektrobicykel lacnejší …Odpoveď je nie aj keď nájdete lacnejší alebo niečo lacnejšie budú to len drobné zľavy akcie ,možno sa obchodníci budú chcieť zbaviť batérii ktoré ležali na sklade.. a tak nájdete „lacnejší“ .
Cena elektrobicyklu zavisí od ceny ropy čím vyšia cena ropy tým vyšia cena elektrobicyklu. Je to tak preto lebo od ropy zavisí dodávanie súčiastok na slovensko a následne aj výroba hocikde na svete a cena ropy pomaly ale isto rastie. Ale aj keby zlacnili vašu vytipuvanú sadu ktorá stála 250eur na 200 eur a vy ste čakali pol roku tak ste skutočnosti prerobili.vysvetlím na spomínanom príklade:
Ako som prerobil 🙁
Marci mi dorazila lifepo4 batéria a tak som poskladal elektrobicykel vozil som sa chvíľu no potom som niečo „baštrnguval“ a odpálil bmsko.
Napísal som výrobcovi/predávajúcemu a ten odpovedal že mi BMS pošle zadarmo no hovorím si ako super , samozrejme som si myslel že keď zadarmo tak to pošle pomalou poštou china post pod tak som čakal mesiac , po vyše mesiaci nič nedorazilo a tak som hladal inde objendal som bmsko z elifebike to dorazilo do týždňa namontoval som ho a začal jazdiť. BMSKo ma vyšlo okolo 30 eur.
Môj denník jázd som si založil tu : https://teslabike.sk/teslabike-denik-jazd/
Aké je ponaučenie ?
Nejde o to že BMSKO nedorazilo ,aj keby dorazilo zadarmo po 30 dňoch som vlastne prerobil.Lebo keď som nejazdil elektrobicyklom som jazdil autom a za ten mesiac som spálil viac nafty ako by stálo bmsko čisto nové od elifebike s dhl kurierom .Čas ktorý strávite váhaním na lepšie lacnejšie ide proti vám , aj keby e-bike zlacnil nezlacní o toľko koľko by ste ušetrili jazdou na ňom takých 50eur ušetríte za mesiac.Pre tých čo by stále váhali odporúčam čas využiť študovaním a mať elektrobicykel hotový pred začiatkom sezony, aby už všetko bolo okej ..
Typy ludí a elektrobicyklov
Elektrobicykel pre typ človeka ako som ja, čiže typ teslabike.Elektrobicykel som kupoval z ekonomických dôvod skrátka ak minem na cestu do roboty 1 euro 20 dní do mesiaca jeden rok vychádza to 240 eur je to teoria celý rok sa nedá jazdiť ale ked si kúpim stroj tak nebudem chodiť na ňom iba do roboty. ale aj výlety elektrobicykel využivam ako motorku (prevažne)čiže sila je ok .Ak by som elektrobicykel kupoval v jeseni a zima by bola kopia tejto minulej ešte do decembra sa dalo jazdiť potom to je už všelijaké , január nieje vhodný na bicykel no cez deň kratšie trasy sú neni problém .. minulý rok som jazdil. Za jeseň-zimu sa dá takto ušetriť 150 eur to je cena 4 trakčných olovených batérii,takže verdikt Áno pre takýto typ človeka sa to oplatí kúpiť.
Potom je tu typ človeka dedko-babka. Skráta potrebujú ísť na poštu no už tak celkom nevládzu a na výlet idú radšej autom. Pre nich je najlepšie elektrobicykel podobný akým skútrom s olovennými trakčnými batériami cena 400 eur výkon 250-500W. Cez zimu moc nebudú jazdiť kvôli zdraviu.Tu sa to oplatí buď teraz hned v septembri max do konca septembra , alebo potom až z jari v apríli ale iba za predpokladu že v zime nechodia na bicykli. Verdikt jar je lepšia
typ skoro-športovec tento typ človeka behá rád na bicykli ale iba keď je pekné počasie ekonomický pohľad na vec nemá. napr do roboty ide autom a ked príde z roboty ak je pekne ide sa bicyklovať . Motor a elektrobicykel chce vlastne len ako do pomoc na nejakom úseku kde je kopec alebo chce daľej zájsť. Bicykel na jeseň a zimu odkladá tak zazimuje to a nejazdí. Pre tento typ človeka je dobrá menšia batéria napríklad táto li-ion. a kúpiť to je najvhodnejšie niekedy na jar .
Takéto škatulkovanie by bolo na dlho je to väčšinu taký mix už popísaných typov.
Ešte mám jeden tip.
Ak nemáš doma nijaký bicykel (vhodný na prerábku) skús teraz cez jeseň kúpiť len čisto bicykel nejaký schopný, aj z bazošu základ je aby sa ňa ňom ľahko ťahalo. Cez zimu keď sa nebude dať dokúpiš sadu a na jar batérie potom to nahodíš ideš.. Sadu som cez zimu som zvolil preto že nevadí dlhšia doba dodania = lacnejšie poštovné lepší vyber.. batériu môžeš naplánovať podobne len z jari.