BMS Správa napájania batérie (Elektrobicykel detailne II)

BMS Správa napájania batérie (Elektrobicykel detailne II)

BMS Správa napájania batérie (Elektrobicykel detailne II)
Hodnotenie čitateľov

Vysvetlenie schémy BMS, parametre bms podla druhu batérie li-ion, lifepo4,  poruchy BMS.

 

1x1.trans BMS Správa napájania batérie (Elektrobicykel detailne II)

 

 

 

Schéma

1x1.trans BMS Správa napájania batérie (Elektrobicykel detailne II)

 

Pre správne zapojenie BMS je treba  pochopiť batériu :

Každá batéria sa  skladá z malých batériií buniek (ang. cells) .

Pre lifepo4 jedna bunka má  3.3V nominálne napätie a kapacitu napr 20Ah

Takéto bunky vyskladá  výrobca do série na požadované napätie a na jednotlivé bunky ešte  pripojí kábliky na BMS.

Bms potom bude snímať – balancovať  jednotlivé bunky .

Pri zapajaní batérie na BMS treba dodržať polaritu , inak bms sa odpáli , am možno aj bunka v batérii sa poškodí ..

 

 

Parametre bms

 

                                                                                                            Pre lifepo4 typ batérií

Ochrana nabíjania
Detekcia prebitia
3.90±0.05V
Čas kolko trvá detekcia prebitia
1.OS±0.5S
Napätie odkedy sa spustí ochrana
3.80±0.05V
Maximálny nabíjací prud
30A
Ochrana vybíjania
Detekcia vybitia
2.00±0.05V
Čas kolko trvá detekcia vybitia
140±20ms
Napätie odkedy sa spustí ochrana
2.30±0.10

 

 

Pre Li-ion typ batérii

Ochrana nabíjania
Detekcia prebitia
4.25±0.025V
Čas kolko trvá detekcia prebitia
200ms.TYPE
Napätie odkedy sa spustí ochrana
4.145±0.050V
Maximálny nabíjací prud
20A
Discharge Protection
Detekcia vybitia
2.90±0.08V
Čas koľko trvá detekcia vybitia
40ms.TYPE
Napätie odkedy sa spustí ochrana
3.00±0.08V

 

Ďalšie parametre sú Max špičkový prúd , max kontinuálny prúd , max teplota… to záleží od kapacity a druhu batérie , kvalitnejšie články majú lepšie prúdy  ale pozor  môže to byť len marketingový ťah výrobcu , ktorý síce povolí vyššie prúdy na batérii no batérie v dlhodobom merítku sa môžu pokaziť  a samozrejme reklamácia není možná ..

 

* ešte drobná poznámka BMS je najlepšie rovno od výrobcu komplet batérie , rôzny výrobcovia môžu použiť rôzne lifepo4 bunky , no väčšinu som videl tieto parametre

 

Poruchy BMS 

Ako každá elektronika aj BMS sa môže pokaziť. Pokazí sa napríklad ak sa prehreje , treba si uvedomiť že cez BMS tečie veľký prúd napr keď bicykel ide  do kopca. Síce výkonné mosfety majú hliníkový chladič (Alu plát .. ktorý mi zatiaľ stačil) no pri dlhodobo max výkonoch by som teplotu aspoň zo začiatku preveril.

Skrat na e-bike môže lacnejšie BMS odrovnať , dobré bmsko by malo zareagovať.Ak je priamy motor s rekuperáciou tak pri jazde s kopca môže vygenerovať napätie ktoré BMS odpáli treba sa informovať či to BMS znesie …resp či zvláda dobíjanie z motoru.

Prepólovať BMS sa hádam nikomu nepodarí.

1x1.trans BMS Správa napájania batérie (Elektrobicykel detailne II)
Ako zistiť vadné  BMS .Ak sa stane takáto porucha tak 80% ludí si pomyslí že odišla batéria .

Potrebujem k tomu voltmeter (multimeter).

Poruchu  na BMS  zistím jednoducho.

Zmerám napätie pred a za BMS ak je  rôzne tak odišlo BMS .

Batéria bez BMS má napr 36V a za BMS (na výstupe pre elektrobicykel – zátaž) je len 27V, tak je bms v háji . možem rozobrať pozrieť možno sa bude dať  zachrániť ale väčšinu treba nový BMS obvod .

No horšie je to ak batéria ukáže 27V a BMS tak isto 27V ešte by som skúsil nabiť  batériu ale ak klesne spät na 27V tak sú články v háji ..

To je už iný príbeh …

TIP: BMS aj pri vypnutom elektrobicykle odberá istý malý prúd a postupne batériu vysáva treba raz za týždeň dobiť batériu , no pri používaní elektrického bicykla to netreba len ked je dlhšie odstavený.

V tomto článku som rozobral BMS obvod detailnejšie , nechcel som aby elektrobike vyznel ako elektronické monštrum v ktorom sa nikto nevyzná a tým odradiť ludí od toho aby si elektrobicykel zaobstarali.Článok je skôr pre koumákov ktorý  sa o elektrobicykel zaujímajú hlbšie ako len nabiť a vybiť.Väčšina ludí  ani tento článok potrebovať nebude.

 

Jeden komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *