Vysvetlenie schémy BMS, parametre bms podla druhu batérie li-ion, lifepo4, poruchy BMS.
Schéma
Pre správne zapojenie BMS je treba pochopiť batériu :
Každá batéria sa skladá z malých batériií buniek (ang. cells) .
Pre lifepo4 jedna bunka má 3.3V nominálne napätie a kapacitu napr 20Ah
Takéto bunky vyskladá výrobca do série na požadované napätie a na jednotlivé bunky ešte pripojí kábliky na BMS.
Bms potom bude snímať – balancovať jednotlivé bunky .
Pri zapajaní batérie na BMS treba dodržať polaritu , inak bms sa odpáli , am možno aj bunka v batérii sa poškodí ..
Parametre bms
Pre lifepo4 typ batérií
Ochrana nabíjania
|
Detekcia prebitia
|
3.90±0.05V
|
Čas kolko trvá detekcia prebitia
|
1.OS±0.5S
|
|
Napätie odkedy sa spustí ochrana
|
3.80±0.05V
|
|
Maximálny nabíjací prud
|
30A
|
|
Ochrana vybíjania
|
Detekcia vybitia
|
2.00±0.05V
|
Čas kolko trvá detekcia vybitia
|
140±20ms
|
|
Napätie odkedy sa spustí ochrana
|
2.30±0.10
|
Pre Li-ion typ batérii
Ochrana nabíjania
|
Detekcia prebitia
|
4.25±0.025V
|
Čas kolko trvá detekcia prebitia
|
200ms.TYPE
|
|
Napätie odkedy sa spustí ochrana
|
4.145±0.050V
|
|
Maximálny nabíjací prud
|
20A
|
|
Discharge Protection
|
Detekcia vybitia
|
2.90±0.08V
|
Čas koľko trvá detekcia vybitia
|
40ms.TYPE
|
|
Napätie odkedy sa spustí ochrana
|
3.00±0.08V
|
Ďalšie parametre sú Max špičkový prúd , max kontinuálny prúd , max teplota… to záleží od kapacity a druhu batérie , kvalitnejšie články majú lepšie prúdy ale pozor môže to byť len marketingový ťah výrobcu , ktorý síce povolí vyššie prúdy na batérii no batérie v dlhodobom merítku sa môžu pokaziť a samozrejme reklamácia není možná ..
* ešte drobná poznámka BMS je najlepšie rovno od výrobcu komplet batérie , rôzny výrobcovia môžu použiť rôzne lifepo4 bunky , no väčšinu som videl tieto parametre
Poruchy BMS
Ako každá elektronika aj BMS sa môže pokaziť. Pokazí sa napríklad ak sa prehreje , treba si uvedomiť že cez BMS tečie veľký prúd napr keď bicykel ide do kopca. Síce výkonné mosfety majú hliníkový chladič (Alu plát .. ktorý mi zatiaľ stačil) no pri dlhodobo max výkonoch by som teplotu aspoň zo začiatku preveril.
Skrat na e-bike môže lacnejšie BMS odrovnať , dobré bmsko by malo zareagovať.Ak je priamy motor s rekuperáciou tak pri jazde s kopca môže vygenerovať napätie ktoré BMS odpáli treba sa informovať či to BMS znesie …resp či zvláda dobíjanie z motoru.
Prepólovať BMS sa hádam nikomu nepodarí.
Ako zistiť vadné BMS .Ak sa stane takáto porucha tak 80% ludí si pomyslí že odišla batéria .
Potrebujem k tomu voltmeter (multimeter).
Poruchu na BMS zistím jednoducho.
Zmerám napätie pred a za BMS ak je rôzne tak odišlo BMS .
Batéria bez BMS má napr 36V a za BMS (na výstupe pre elektrobicykel – zátaž) je len 27V, tak je bms v háji . možem rozobrať pozrieť možno sa bude dať zachrániť ale väčšinu treba nový BMS obvod .
No horšie je to ak batéria ukáže 27V a BMS tak isto 27V ešte by som skúsil nabiť batériu ale ak klesne spät na 27V tak sú články v háji ..
To je už iný príbeh …
TIP: BMS aj pri vypnutom elektrobicykle odberá istý malý prúd a postupne batériu vysáva treba raz za týždeň dobiť batériu , no pri používaní elektrického bicykla to netreba len ked je dlhšie odstavený.
V tomto článku som rozobral BMS obvod detailnejšie , nechcel som aby elektrobike vyznel ako elektronické monštrum v ktorom sa nikto nevyzná a tým odradiť ludí od toho aby si elektrobicykel zaobstarali.Článok je skôr pre koumákov ktorý sa o elektrobicykel zaujímajú hlbšie ako len nabiť a vybiť.Väčšina ludí ani tento článok potrebovať nebude.
Zdrvím potreboval by som poradiť. Mám lifepo4 zložený z 16ks článkov 20Ah tj. tj. 48V/20Ah. Napájať budem tento elektromotor:
http://www.ecotech.cz/elektrokola-motory/asistencni-em-1500w-48v/
Na aký prúd treba dimenzovať BMS obvod?
Ďakujem
Zdravim, potrebujem poradiť: zadovažil som si novú BMS a sice mam jej zapojenie ale nie je mi jasnem v akom poradi mam káble na BMS pripajať, aby som ju nezničil. Pomôže mi niekto, prosím? Ďakujem vopred
dobrý deb pošlite mi foto a schému teslabike@gmail.com